Учебен комплект „Голямото приключение” |
|
 |
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (печатен) (Силвия Цветанска, Екатерина Михайлова, Марияна Султанова)
Учебникът предлага на четвъртокласниците интересно и емоционално пътешествие в миналото и настоящето на България. Всеки урок е увлекателен разказ за красотата и богатството на българската природа, за събития от нашата история и за хората, оставили следи в нея, за настоящето и предизвикателствата към съвременния гражданин. Учебникът съдържа: • 18 теми за нови знания; • 11 урока упражнения; • 1 урок за практически дейности „работилница”. Всяка учебна тема е разположена на един разтвор от учебника. Подреждането на темите в учебния комплект следва стриктно последователността в учебната програма. Темите са групирани в раздели, като всеки раздел отговаря на една или няколко глобални теми от учебната програма.
|
Всяка тема за нови знания започва с въведение във вид на диалог между Мила и Мони и завършва с обобщение на най-важното. Методическата част е комбинация от разнообразни източници: илюстративен материал, карти, рубриките „Любопитно”, „Речник”, „Въпроси и задачи”. Уроците упражнения са разработени в учебника, което улеснява предварителната подготовка на учителя. Големият им брой дава възможност за по-плавно преминаване от тема в тема и предотвратява натрупването на учебен материал от различни научни сфери. Глобалните теми Природните области и Богатствата на България са разработени в единство. Всяка природна област е разработена в две урочни единици, първата от които се отнася за природните ѝ черти, а във втората е представена трудовата дейност на хората в нея. Акцентира се върху причинно-следствените и сравнителните обяснения за всяка област. Същият подход на сливане на глобалните теми е приложен и в темите от историческата част, като се търси най-близката за децата логика за разбиране на сложните процеси от съвременната история на България. Те са придружени с много упражнения, в които са представени правата на българските граждани, делата на българските държавници, всекидневието на българите, приносът ни в развитието на световната наука и култура. Уроците по гражданско образование запознават четвъртокласниците с историята, дейността и символите на Европейския съюз и с централните и местни органи на властта в Република България. Уроците за обобщение са на страниците „Провери сам наученото”. Концепцията на учебника дава възможност на учителя да осъществи обобщението на изучените теми чрез различни дейности, свързани с развитие на умения. Под същото заглавие в тетрадката е структуриран тест, който проверява очакваните резултати от изучените теми. Предвидени са и страници за начален и годишен преговор.
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (електронен) | ДЕМО (Силвия Цветанска, Екатерина Михайлова, Марияна Султанова)
В електронния учебник са включени над 100 допълнителни ресурса: • аудиофайлове с документи; • кратки документални филми; • галери с изображения; • интерактивни пътешествия; • въпросници. Той може да се използва от учителите в час, а от учениците както в час, така и вкъщи по време на самоподготовката. Съчетаването на различните видове познавателни дейности подпомага интегративността, емоционалността, креативността и инициативността на учениците. Предложените тематични задачи в края на часа се затвърдяват с основни знания и понятия, като поставят учениците в игрова ситуация. Така те учат лесно и неусетно. По време на самия урок може да се използват всички елементи от методическия апарат – карти, таблици, линии на времето, илюстрации. Инструментариумът на електронния учебник позволява ограждане, оцветяване, маркиране с цвят, свързване, въвеждане на текст и др.
|
|
 |
ТЕТРАДКА ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (Силвия Цветанска, Екатерина Михайлова, Марияна Султанова)
Тетрадката е важен елемент от учебния комплект по човекът и обществото за 4. клас. Тя дава възможност на четвъртокласника не само да възпроизвежда дадена информация, но и постоянно да развива своите умения, да изпитва и своята наблюдателност и въображение. Към всеки урок за нови знания и упражнения са дадени между 3 и 4 задачи. Тяхната цел е чрез откриването на решенията им ученикът още веднъж да повтори под различна форма компетентностите като очаквани резултати от учебната програма в 4. клас. Тя съдържа: • задачи от типа „допиши”, „попълни”, „открий”, „свържи”, „огради”, „отбележи”; • задачи с контурни карти и изображения, които може да се използват в час или за самоподготовка; • задача с игрови елемент към всеки урок; • два теста за начален и годишен преговор (диагностика на входното и изходното равнище); • два обобщителни теста, съобразени по време с обобщенията в учебника.
|
|
 |
КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (Силвия Цветанска, Екатерина Михайлова, Марияна Султанова)
В книгата за учителя ще откриете: • примерно годишно тематично разпределение; • отговорите на задачите от учебника и учебната тетрадка; • кратко описание на хода на всеки урок с идеи и подходящи задачи за домашна работа; • допълнителна информация в помощ на преподавателя; • представяне на най-важното от учебната програма, целите и очакваните резултати от обучението по предмета. Предложените методически насоки за осъществяване на отделните теми са само ориентири за структуриране на дейностите в учебния час, а не задължително или единствено възможно решение.
|
|
Помагала към комплекта „Голямото приключение” |
|
 |
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО. ПОМАГАЛО ЗА ИЗБИРАЕМИТЕ УЧЕБНИ ЧАСОВЕ В 4. КЛАС (Силвия Цветанска, Екатерина Михайлова, Марияна Султанова)
Помагалото е подходящо допълнение към всички одобрени учебници по човекът и обществото за 4. клас. В него са включени интересни текстове и задачи, които разширяват представите на учениците по основни теми от учебното съдържание и провокират тяхното любопитство. Задачите са разнообразни по своя характер: • тестови задачи; • задачи за съответствие; • задачи за дешифриране; • допълване на текст; • анализиране на данни и работа с линия на времето; • работа с географска карта и исторически документи; • ребуси; • кръстословици; • творчески задачи, проекти и др. Те стимулират въображението, развиват емоционалната интелигентност, формират умения за самостоятелна и екипна изследователска дейност.
|
|
Учебен комплект „Чуден свят” |
|
 |
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (печатен) (Пламен Павлов, Мария Босева, Цветелина Пейкова, Поли Рангелова)
Дидактическата философия на учебника е ориентирана пряко към активното обучение и овладяването на компетентности. Урочните статии са написани на достъпен и разбираем за четвъртокласниците език. Учебното съдържание включва знания за природните области на България и за важни събития от Освобождението на България до наши дни. То е богато онагледено с високачествени илюстрации, подбрани не само като средство за визуализиране, но и като носители на допълнителна информация, към която са предложени и задачи за наблюдаване. Рубриките в уроците следват равнищата на познавателния процес – от възприемане и запаметяване към прилагане и оценка на знанията. • В рубриката „Отговорете” децата отговарят на въпросите: къде, кога, кой, как, и систематизират знанията си. • Задачите от рубриката „Наблюдавайте и открийте” предполагат работа с карти, снимки, линия на времето.
|
• В рубриката „Обсъдете” учениците откриват причинно-следствени връзки, формират отношения и ценностни ориентации, изразяват свободно лична гледна точка към проблеми на екологията, опазването на природните богатства, важни исторически събития. Четвъртокласниците са поставени в проблемни ситуации, които изискват изслушване и формулиране на собствена аргументирана позиция. • Задачите в рубриката „Проучете” съдържат насоки за достъпни индивидуални или групови проучвания, ориентирани най-често към локалните реалности или историята на населеното място и региона. В уроците за затвърдяване са предложени проблемни и евристични задачи, които целят да развиват критическото мислене и способността за аргументиране. Подходящи са за работа по двойки или в малки групи, а при желание на учителя може да се организират в игрова или състезателна форма. По сходен начин са разработени задачите в темите за преговор и обобщение.
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (електронен) | ДЕМО (Пламен Павлов, Мария Босева, Цветелина Пейкова, Поли Рангелова)
Електронният учебник по човекът и обществото за 4. клас на „Просвета – София” е полезен мултимедиен продукт, чрез който учениците добиват по-пълна и реалистична представа за природата и миналото на България. Увлекателните документални филми на Българската национална телевизия от поредицата „5 минути София” представят по достъпен начин фрагменти от историята на днешната ни столица. С тяхна помощ учениците се пренасят в близкото или по-далечното ни минало, разглеждат символи, обекти и предмети, правят виртуални разходки из националния исторически и националния военноисторически музей. Филмите от поредицата „Национален календар” – също продукция на Българската национална телевизия, разказват за важни събития след Освобождението на България, изучавани в часовете по човекът и обществото. Полезно дидактическо средство са и добавените в учебника триизмерни снимки на природни и исторически забележителности и на снимки, направени с дрон. Множеството допълнителни интерактивни ресурси може ефективно да се използват при затвърдяване и проверка на знанията на учениците.
|
|
 |
ТЕТРАДКА ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (Поли Рангелова, Цветелина Пейкова, Мария Босева)
Тетрадката по човекът и обществото е полезно помагало, с което учениците успешно се подготвят по всички теми в учебника. Разработките в нея са подчинени на основната цел да подпомогнат усвояването, разбирането, осмислянето и систематизирането на знанията от децата. Обхванати са всички теми от учебника. Задачите произтичат пряко от учебното съдържание и не изискват издирване на допълнителна информация и участие на родителя при изпълнението им. В тетрадката са поместени разнообразни по вид тестови задачи, както и упражнения за: • търсене на последователност и съответствия; • откриване на верни или грешни твърдения; • попълване на пропуснати думи в изречения и текстове; • формулиране на свободни отговори; • разпознаване и извличане на информация от изображения; • работа с таблици, карти, схеми, кръстословици, решетки с думи. Учениците имат възможност да изпълняват и задачи с творчески характер, както и да описват резултатите от работата си по проекти. По преценка на учителя работят самостоятелно или екипно по време на уроците или в часовете за самоподготовка. След темите за обобщение в учебника могат да направят самопроверка и самооценка на знанията и уменията си.
|
|
 |
КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС (Мария Босева, Цветелина Пейкова, Поли Рангелова)
Книгата за учителя по човекът и обществото за 4. клас на „Просвета – София” съдържа нормативни и методически материали, необходими за успешната работа на преподавателя: • анализ на учебната програма по човекът и обществото за 4. клас, • концепция на учебния комплект, • методически насоки за организиране и провеждане на уроците, • варианти за входяща и изходяща диагностика с таблици и скали за оценяване на самостоятелните работи, • годишно тематично разпределение, разработено по новия формат, изискван в учебната документация. В урочните разработки са представени съдържателни акценти, чрез които се постигат конкретните очаквани резултати по съответните теми, откроени са новите понятия и са посочени дейности за придобиване на ключовите компетентности и реализиране на междупредметни връзки. Част от предложените допълнителни текстове имат христоматиен и информативен характер и може да се използват пряко в обучението. Други текстове представляват извадки от документи и съвременни интерпретации на исторически събития, чрез които учителят може да актуализира и обогати познанията си.
|
|
Помагала към комплекта „Чуден свят” |
|
 |
ОБИЧАМЕ БЪЛГАРИЯ. ПОМАГАЛО ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ И ИЗБИРАЕМИТЕ ЧАСОВЕ В 4. КЛАС (Поли Рангелова, Мария Босева)
С упражненията в помагалото „Обичаме България“ четвъртокласниците затвърдяват и разширяват знанията си по човекът и обществото. Запознават се с интересни текстове и проверяват уменията си да четат с разбиране. Изпълняват разнообразни творчески задачи. Научават се още по-умело да работят с изображения, карти, схеми, таблици, линия на времето. Откриват грешки и пропуски в изречения и текстове и развиват своята наблюдателност и досетливост. Включени са отговори към петте самостоятелни работи, подробни указания за оценяване и скали за оценка.
|
|
Препоръчани помагала към всички учебни комплекти |
|
 |
ВЪЛШЕБНОТО КЛЮЧЕ. УПРАЖНЕНИЯ ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА ЦЕЛОДНЕВНО ОБУЧЕНИЕ И САМОПОДГОТОВКА ВКЪЩИ ЗА 4. КЛАС (Тошко Тонев)
Помагалото е преработено така, че да отговаря на актуална та учебна програма. То може да се използва с всеки учебник по човекът и обществото за 4. клас. Съдържа: тестови задачи с избираем и свободен отговор, задачи за допълване на данни в таблици, схеми и текст, ребуси и кръстословици, творчески и изследователски задачи. Интердисциплинарният им характер затвърдява и разширява уменията и по други учебни дисциплини като: български език и литература, математика, компютърно моделиране и др.
|
|
 |
АТЛАС ПО ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО ЗА 4. КЛАС С КОНТУРНИ КАРТИ И ТЕСТОВЕ (Магдалена Димитрова, Мария Босева)
Атласът отговаря на новата учебна програма и новите учебници. С помощта на едри и четивни карти децата опознават природните области на България, разбират връзката между природната среда и трудовата дейност, опазването на природата в защитени територии. Историческите карти ги запознават със събития от миналото на България през 19. – 20. век и с изграждането на обединена Европа. Десетки снимки онагледяват природни обекти, събития и личности, а текстовете към тях разширяват информацията от учебниците. Чрез задачите към картите учениците усвояват умения за работа с карта. Приложението с контурни карти и тестове по раздели спомага за трайно и задълбочено овладяване на знанията и уменията от учебната програма.
|
|