Новини


19Яну2016

Сроковете за новите учебници са нереалистични

Издателите заведоха дело срещу заповедта миналата седмица.

Престъпление е днес да се преподава като в XIX век, казва Йоана Томова.

Ще бъдат ли готови новите учебници за първи и пети клас в съкратените срокове, които МОН определи. "Стандарт" попита за това директора на издателство "Просвета" Йоана Томова. Готови сме да публикуваме и други позиции по темата.

- Г-жо Томова, достатъчни ли са според Вас сроковете, за да бъдат готови новите учебници за 1. и 5. клас? Имате ли опасения, че може да се забавят?

- Сроковете и изискванията за новите учебници са израз на добро желание да се случат неща, отлагани последните десет години - осъвременяване и повишаване на качеството на средното образование. В същото време тези срокове и изисквания са нереалистични. Времето не е достатъчно за създаването на качествени учебници, а изискванията са некоректни към авторите и издателите. Очевидно е, че МОН желае да убеди обществото в прекрасни намерения, които не се осъществяват заради външни хора и организации, в случая - автори и издатели. Ако някои учебници все пак бъдат в училищата на 15 септември, единствената заслуга ще е на авторите, редакторите, рецензентите, коректорите, илюстраторите, дизайнерите, фотографите, оформителите, програмистите, печатарите, разпространителите и издателите. От изреждането на професионалистите в по-горното изречение разбирате през колко етапи се минава при създаването на учебник. Категорично ясно е, че нито един от новите учебници, на нито едно издателство няма да бъде апробиран в нормална учебна среда. Тоест няма как да бъде замерено равнището на текста спрямо учениците, нито резултатността на методиката. Ако трябва да сме по-ясни, в тези срокове дори доставчиците трудно ще осигурят необходимите като качество и количество хартии.

При десетилетния опит на "Просвета", при огромния щаб от специалисти, при международния ни опит ние най-добре знаем за какво става въпрос. Добри сме и на спринтовете, но целта на смяната на програмите е не да се състезаваме за време. При всички случаи ще дадем най-доброто. Обръщам внимание, че за да не се стигне до ежегоден водевил, трябва незабавно да се подпишат програмите за 2., 6. и 8. клас, както и да се обявят конкурсите за тези класове. След броени дни ще бъде проблем да се спази 12-месечният срок, залегнал в закона. Още миналата седмица Асоциацията на българските книгоиздатели заведе дело срещу заповедта за новите учебници.

- Какви рискове има за новите учебници при толкова кратък срок?

- Рисковете за новите учебници при толкова кратък срок са недостатъчно качество на авторските текстове, шаблонизиране на уроците, минимално изпълнение на изискванията на учебната програма. Възможно е това до доведе до еднотипни, познати по структура учебници на пазара. До голям брой "скучни" учебници, недостатъчно добро илюстриране, както и невъзможност учителите да направят сравнителен преглед на всички учебници. А това би довело до неадекватен и по-скоро случаен избор на учебник. Би се стигнало и до излишно пренапрягане на всички в системата на средното образование, което неизбежно рефлектира негативно върху отношението им към промените в програми и учебници.

- Бе споменато, че ако учебниците не са готови, 5. клас може да учи по учебника по история за 7. клас. Може ли да се адаптира учебното съдържание по такъв начин според Вас?

- Само много опитен учител може да го направи. Учебниците за 7. клас са съобразени с възрастта на учениците и за да се ползват в 5. клас, е необходимо уроците да бъдат облекчени откъм по-сложна лексика и понятия.

- Колко удачни са промените в учебните програми за 5. и 7. клас според Вас? Има ли неща, които ще затруднят децата?

- До този момент можем да коментираме само програмите за 1. и 5. клас, тъй като само те са утвърдени със заповед на министъра и публикувани на сайта на МОН. Все още не знаем какви промени може да настъпят в програмите за останалите класове. Като философия това не са нови, съвременни програми. Няма очертани междупредметни връзки, от учениците се очаква възпроизвеждане на преподадения материал, а не творческо мислене. Не са застъпени дебатът, ключовите компетентности, проектната работа е маркирана формално. Програмите по стар, "съветски" образец са натъпкани с факти, понятия и формули. Убедено твърдя, че в началото на 21. век е престъпление да се преподава както в края на 19. век.
Най-драматично е, че ще се пишат учебници, без да е подготвен стандарт за оценяване на учениците. При липса на този стандарт и при така написани програми обучението е формално, защото не е ясна целта, която трябва да постигне ученикът. В програмите за 1. клас има само леки промени. Само по български език има нов задължителен ред на буквите, което ще направи букварите еднакви. Във всички проекти, обсъждани досега, такъв задължителен ред нямаше. Макар предметът домашен бит и техника вече да се нарича технологии и предприемачество, промените в него също не са драстични. Без никаква връзка е залепен нов раздел за предприемачество. Досегашният предмет роден край се нарича околен свят, но в него също няма кой знае какви промени. По математика в 1. клас децата ще изучават и числата 10, 20, 30, 40, 50 ... 100 и ще събират и изваждат с тях. В 5. клас съвсем нова като изучаван учебен материал е само програмата по история, където започва изучаването на антична история, а досега се учеше история на България. В част от програмите има разместване на последователността на изучавания материал (математика - досега в 5. клас се учеха първо десетични, а едва към края на годината - обикновените дроби, сега е обратно). В програмите по чужди езици, които са олекотени и е посочено, че ...

Виж цялата новина тук: Стандарт

Автор: Стела Стоянова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: