Новини


17Ное2014

Училище за бедни

Преди време мой познат, преподаващ в ромско училище, ми разказа слeдния случай. Влязла касиерката на училището в класната стая, за да го уведоми, че дават заплати. Ромчетата го погледнали с блеснали очи, а едно попитало "Господине, хубаво ли е да получаваш заплата?"
Спомних си тази история покрай доклада на Световната банка, който класира България сред страните с най-високо социално-икономическо разслоение в образователната система. Иначе казано - с училище, в което бедните са втора ръка ученици. Как наистина можем да мотивираме да се учат деца, за чиито семейства думата "заплата" е екзотична дума? Класната стая, в която пребивават те, е съвършено различна от тази на връстниците им. При това става дума не само за децата на гетото, макар че при тях това е видимо в най-голяма степен. Разговаряла съм с директори на професионални гимназии, които са казвали "При нас са бедни деца, и по левче да им плащаме на час, в който карат практика, за тях това са пари". За да има цели училища, в които децата да се групират на базата на социалното си положение, значи в образованието ни наистина е заложена бомба. При това - още от първи клас. Тя става особено видима около шести и седми, когато на практика в училището ни започва да работи паралелната образователна система. Тази на частните уроци. Повечето родители са наясно, че както и да се промени приемът за гимназии, с каквито и тестове или съчинения да бъдат приемани децата, не държавното училище е това, което ще ги научи да пишат. Попитайте колко от учениците, приети в гимназиите от топ 10, са влезли в тях без частни уроци. И колко от тях очакват да си вземат матурата с висок резултат, без да са ползвали услугите на частен учител. Знаят го включително и учителите, които преподават в тези училища - и нерядко се възползват от това, че някой друг ще им свърши работата. Така на практика в уж безплатните ни добри училища влизат само ученици, чиито родители могат да си позволят да плащат за подготовката им.
Проблемът обаче не е в това да забраним частните уроци, както всяко ново управление започва да мечтае. Те например съществуват съвсем легално в страни като Япония и никой не оспорва тяхната легитимност. Стига да си плащат данъците. Номерът е в друго - да направим училището си такова, че ...

Виж цялата новина тук: Стандарт

Автор: Стела Стоянова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: