Новини


16Мар2015

PISA изхвърля химикалките, минава на компютри

Международният тест PISA изхвърля листовете и химикалките. За първи път в края на април и началото на май тази година изпитът ще се проведе с компютри.  Задачите ще са предимно по природни науки с екологична насоченост. Част от тях ще проверяват уменията на учениците да решават проблеми в сътрудничество.

Това стана ясно на семинар, организиран от фондация „Просвета“ с подкрепата на Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО) и Министерството на образованието (МОН).  Той се състоя на 16 март т.г. във Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София.   В семинара на тема “PISA 2015 - Решаване на проблеми в сътрудничество“ участваха действащи учители по природни науки от София – град, сред които и представители на училища, в които ще бъдат проведени тазгодишните изследвания. Резултатите ще излязат през декември 2016 г.

Д-р Светла Петрова, началник отдел „Анализи и международни изследвания“ и национален координатор на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), запозна гостите с формàта на изпита, условията и изискванията. Тя даде ценни съвети и препоръки за подобряване на резултатите на учениците.

Освен че ще е компютърно базирана, програмата ще включва тестови задачи от вида „Решаване на проблеми в сътрудничество“. Те ще представляват ситуации, в които учениците си взаимодействат с един или повече партньори – компютърно симулирани членове на екипа. Целта е да бъде решен конкретен проблем, представен в контекста на задачата.

У нас PISA се провежда сред представителна извадка от 180 училища от различни части на страната. Участват около 6300 ученици. Списъкът на училищата се променя всяка година.

Програмата изследва нивата на четивна грамотност и уменията на учениците да прилагат на практика знанията си по математика и природни науки. Теоретичните знания не са във фокуса на изследването. Целта му е да анализира доколко учениците на 15-16 години (т.е. тези, които завършват задължителното си образование) са готови да се справят в живота. Традиционно в последните години най-високи резултати в тези изследвания показват учениците от Шанхай, Сингапур и Южна Корея.

„PISA не е изпит – обясни д-р Петрова. – Смисълът на това изследване е много по-различен и много по-широк. Не става въпрос за това коя държава на кое място е. То цели да оцени силните и слабите страни на образователните модели в различните страни, да се провери кои от тях прилагат действащи модели, модели, които вършат работа.“

През 2015 година в изследването ще участват 75 страни. Учениците в тях, които влизат във възрастовата група от 15 години и 3 месеца до 16 години и 3 месеца, са общо 28 милиона. Тестът ще оцени техните умения да намират, осмислят, преобразуват и предават информация; да решават проблеми; да прилагат творчески наученото в училище в многообразие от ситуации. За улеснение на участниците в проучването, както и на техните учители, организаторите разсекретиха няколко примерни задачи. Те няма да бъдат включени в реалния тест, но дават ясна представа какъв подход трябва да имат учениците при провеждането на изпита. Тези задачи са общодостъпни и могат да бъдат намерени на сайта на ЦКОКУО –www.ckoko.bg.

Накрая на събитието д-р Ренета Петкова – главен експерт от МОН, насърчи учителите да обяснят на учениците какво ги очаква, да им покажат и да решат заедно с тях примерните задачи.

„Това, което липсва на българските деца, е мотивацията да участват в проучване, което не им носи никакви резултати или облаги - каза тя. - Учителите и директорите от избраните училища трябва да ги убедят, че включването на България в това проучване е изключително прогресивен момент и голям шанс за страната ни. Те трябва да знаят, че трябва да дадат максималното от себе си, за да бъде оценяването реално.“ 

"Просвета" е единственото българско издателство, оторизирано от PISA да издава тестовете на програмата.

Всички помагала на "Просвета" със задачи по формата на PISA вижте тук.

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: