Новини


14Ное2016

Образователната революция на Каталуния

Училища, в които децата общуват повече помежду си, отколкото с възрастните. Класни стаи, в чийто център не е един човек, който говори пред другите. Пространства за работа в екип, за експерименти, за разясняване на теми, за писане. Преподаване, което развива ценни за живота умения. Без фиксирани учебни часове и традиционни предмети, но с проекти и инициативи, в които учениците използват знанията си. Измерване на резултатите не с оценки, а с ученически портфолиа и критерии, фокусирани върху развитието на умения, а не наизустяването на теория.

Така изглеждат вече няколко училища в испанската автономна област Каталуния, а други са на път да ги последват. Наскоро местните власти и образователни експерти подписаха споразумение за партньорство за програмата Escola Nova 21, която ще изгради модел на училище на 21 век, ще обучи учителите за него и ще разпространи успешния опит сред всички учебни заведения в региона, за да подобри цялостната му образователна система.

Идеята е училището да е мястото, което помага на младите хора да бъдат активни, да мислят самостоятелно и критично, да взимат решения, да могат да живеят в интеркултурни общности и всички останали умения, от които имат нужда, за да са щастливи и успешни след като излязат от класните стаи.

Училището на 21 век

Целите и моделът на Escola Nova 21 се базират на документи на UNESCO и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD), които слагат във фокуса на образованието компетенциите на 21 век (виж карето) и съвременните начини на учене. Целта на програмата е да създаде модел на съвременно училище, включително през съвместна работа с директори и учители, които вече използват модерни образователни практики. И където резултатите се виждат: не в оценки на стандартизирани тестове, а в умения за бъдещето като креативност, решаване на проблеми и критично мислене. Пътят до тях е през поставяне на ученика, заедно с неговите индивидуалности и емоции, в центъра, през показване на връзките между предметите и мотивация за самостоятелно учене.

Освен нови методи на преподаване, моделът включва и по-адекватна система за измерване на постиженията. Оценките са заменени с рубрики, които описват какви умения трябва да е развил ученикът, а смисълът на оценяването е да ти помогне да учиш и да покаже къде преподаването може да е по-добро. Според директора на Escola Nova 21 Едуард Валори, който беше в България, за да участва в годишнатаглобална конференция на международната мрежа за равен достъп до образование Teach For All, именно остарялата система на оценяване е една от пречките училището да развива полезни за живота компетенции - просто никой не мери умения като критично мислене и активно учене.

"Фокусирани сме върху оценките, защото са единственото, което познаваме когато става въпрос за оценяване", смята Валори. И добавя, че това е много ограничаващо, защото тази система създава стимули учениците да скрият това, което не знаят. "Затова и се преписва - ролята на оценяването е в това да открие какво не знаеш, за да те накаже", категоричен е експертът. Стратегията на ученика се обръща към това да не покаже какво не знае, което е точно обратното на начина на учене. "Представете си как едно дете се учи да играе игра - отива при приятелите си, те му обясняват правилата накратко, детето се включва веднага, гледа какво правят другите и започва да играе като прави грешки. В процеса разбира останалите правила и трупа знания", дава пример Валори. Тоест учиш като показваш какво не знаеш и няма наказания за това.

За Escola Nova 21 е важно структурата на обучението да гарантира, че всички деца учат и няма изпаднали от системата. Всяко училище създава свой собствен план според целите си, а програмата осигурява обучения за учители и директори и инструменти, които могат да са им полезни. Експертите ще следят резултатите от всеки етап и ще актуализират модела според промените в средата. Училищата ще учат едно от друго и ще обменят опит и ресурси.

"Подготовката на учителите трябва да е същата, която искаме и за учениците - с фокус върху компетенциите", коментира Едуард Валори. Според него в момента учителите също се подготвят като пасивни учащи, които учат само в среда, в която някой говори, те си записват, а после полагат изпит, за който...

Виж цялата новина тук: Капитал

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: