Новини


9Ное2015

Какво ново ще се учи в първи и в пети клас

60% от часовете трябва да бъдат за нови знания, а 40% - за преговор и обобщение
 
Преди дни министерството на образованието публикува за обществено обсъждане дългоочакваните проекти на нови учебни програми за първи и за пети клас. Те са осъвременени и въвеждат препоръчително разпределяне на часовете за нови знания (60%) и за преговор и обобщение (40%). В. "Сега" представя част от новостите в учебните програми по 7-те предмета от първи клас и 11-те от пети. Според обявените засега планове малчуганите ще учат само една седмица повече, а не 3 повече, както се планираше първоначално. За петокласниците пък се запазва продължителността на учебната година на 34 седмици.

ПЪРВИ КЛАС

Български език и литература

Според новите учебни планове първолаците ще учат по 224 часа годишно български език при 217 часа в момента, т.е със 7 часа повече. На седмица обаче те пак ще си имат по 7 часа заради удължаването на учебната година за тях с една седмица - до 31 май. Както и досега, най-малките ученици ще трябва да се научат да четат правилно в първата година от обучението си, да могат да разграничават дума, буква, сричка, да разбират смисъла на прочетеното, да разкажат позната приказка или разказ, да създадат кратък текст или да напишат такъв под диктовка, да изслушват събеседника си и др. Заедно с това обаче се добавят и някои други компетентности - да озаглавяват текст, да разбират значението на непознати думи в контекста на изучаваното литературно произведение, да съставят в устен вид благопожелания по случай празници, да четат наум и на глас и др. Информационните технологии, с които децата са на ти от детската градина, навлизат смело и в учебната програма. Според нея първолаците ще трябва да умеят да използват електронни източници на информация (е-речници), да пишат есемеси на кирилица, да споделят впечатления от прочетена достъпна информация от интернет и др. За тази възраст са предвидени още ролеви игри, свързани с покупко-продажба, като децата трябва да могат да описват продукт и да четат подходящи за възрастта им реклами. И още - да преразказват текстове, свързани със здравословния начин на живот и да описват здравословни храни. Прави впечатление, че ако досега учениците трябваше да могат да се справят с редица неща "с помощта на учителя" - например да разграничават стих от ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Силвия Георгиева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: