Новини


16Юни2015

Ах, тези скъпи, скъпи изпити

„Корупцията стана втора природа на образованието”, казва моята учителка по английски език. Тя е от старата софийска аристокрация, от учителско семейство, ама от онези, истинските даскали – баба ѝ е завършила Роберт колеж в Истанбул, а дядо ѝ - финанси на Запад. Върнали се в България, за да станат учители, защото вярвали, че само така има смисъл за тях и за държавата.

Тяхната внучка и моя преподавателка е видяла какви ли не реформи през своя стаж. Дори сега, вече като пенсионер, работи по международна програма за обучение през целия живот. „Това, което правим ние, не са реформи, а кръпки и при това изоставаме от модерните методологии на света с бързи темпове. Вместо да побързаме да ги настигнем, се занимаваме със скандали около матурите и лудите пари, които отиват за тях“, казва тя.

Луди пари са наистина! Всяка година се отделят 5 млн. лева от държавния бюджет за организирането на изпитите. Други милиони, незнайно колко, плащат родителите за частни школи и допълнителни уроци за подготовка. Към сметката трябва да прибавим още един финансов поток - този, при който срещу 50 лева (според тазгодишната тарифа) се купуват верните отговори на тестовете. 

И накрая - парите, които училищата получават чрез делегираните си бюджети според заслугите. Оказа се, че някои са ги получавали незаслужено, защото учителите им не преподават, а подсказват. Не за 50 лева подкуп, а за да си гарантират заплатите и да се предпазят от проверки, ако, не дай Боже, учениците им се провалят на изпитите. Държавата разпределя на брой ученици средствата за учебните заведения, но отказва да каже на обществото кое от тях си върши работата както трябва. Само тогава родителят може реално да избере къде иска да отидат неговите данъци – при онези, които предлагат знания, или при подсказвачите.

Сметката става още по-сериозна, ако се добавят загубите от незнанието на учениците. Миналата седмица се наложи семейната ни кола да влезе спешно в автосервиз. „Няма работници - оплака се собственикът, който сам запретна ръкави да я ремонтира. – Идват хора, които една бележка не могат да напишат. Но по-лошото е, че не искат нищо да научат.“

Всъщност, това е голямата беда на просветата ни – произвежда поколения, които си мислят, че светът е длъжен да ги обслужва. И всеки ден им доказваме, че претенциите им са оправдани. Матурите са най-яркото доказателство – чрез тях учениците осъзнават, че училището не е мястото, което ще ги подготви за какъвто и да е важен изпит. И за да успееш, трябва или да си платиш частния урок, или отговорите на теста. Да не говорим, че има и по-лесен начин - направо да си купиш диплома.

Все по-открито училището не се вълнува от учениците, а от собствените си проблеми – бюджети, нови проекти, запазване на щатове, на паралелки и т. н. Министерството на образованието заема кръгова отбрана, щом дойде ред да обяснява защо реформите му не се случват. То дотолкова е заето с опазването на матурите, че вече не само ги компрометира с гафове и скандали, а и ги изпразва от съдържание.

Държавните зрелостни изпити, както и тези за по-малките показват (според заданието им) нещо много важно - какво и къде в системата не работи. Проблемът е, че засега анализът приключва с преброяването на двойките и с по някоя проверка на „издънило” се училище. Никой не отчита реалните загуби. Системата се страхува да покаже онова, в което се е провалила, и да посочи успешните практики. Защото не знае как да обясни незнанието на учениците, при условие, че харчи милиони по проекти за качествено обучение. По-лошото е, че не знае и какво да прави, след като признае, че училището ни произвежда все по-неграмотни и все по-неподготвени за живота хора.

Надеждата е в готвения нов образователен закон. Дори да го дочакаме обаче, той ще е само първата стъпка - после идват наредбите, правилниците, учебните програми...

Дотогава спасението на учещите се е в ръцете на самите учещи се.

 

Евтина и ефективна подготовка

Вместо да дава луди пари за частни уроци, ученикът може да се подготви за матура или кандидат-гимназиален изпит по по-простичък и ефективен начин – като използва помагала, създадени по формата на съответния изпит. Именно такива помагала предлага издателство „Просвета“.

Български език и литература

„Дванадесет нови теста по български език и литература за национално външно оценяване и прием след 7. клас“ (Н. Дамянова) е помагало, което напълно отговаря на изпитния формат. Всеки тест е точно като на изпита – съдържа 25 въпроса, като първите 18 са с избираем отговор, а останалите са с кратък свободен отговор. Нещо повече – то не просто съдържа прецизно подготвени примерни изпитни тестове, а е единственото на пазара, което обяснява технологията за тяхното решаване. Включени са и 12 примерни текста за трансформиращ преразказ от втория модул за кандидатстване в гимназия. 

„Тренировъчни и изпитни тестове по български език и литература за 7. клас“ покрива цялото учебно съдържание с 420 тестови задачи, организирани в 9 теми. С тях седмокласниците се упражняват през цялата година, а с изпитните варианти преговарят наученото.

Матурата по български език и литература съдържа общо 41 задачи. Първите 40 са от затворен тип - с четири възможни отговора, от които само един е верен, и със свободен отговор - зрелостникът пише свободен текст. В последната задача той трябва да състави аргументативен текст, свързан с художествена творба или с откъс от нея.

“Матурата по литература в таблици за 11/12. клас” (с автор К. Михова) на „Просвета“ е отскоро на пазара, но вече е изключително успешно помагало. Предимството му е, че излага информацията за всяко произведение в отделна таблица - жанр, теми, фигури и тропи, послания. Така тя става прегледна, ясно структурирана и изключително удобна за бърз преговор преди изпита. Авторите са представени по модела „епоха - литературен период - за какво говори творчеството на автора - как говори - какво казва”. Тези знания са необходими и за втората част от изпита – аргументативен текст. А най-новото помагало е „Тестове и текстове по литература за зрелостници и кандидат-студенти“ (С. Стоянов).

Математика

„Нови тестове по математика за външно оценяване и приемни изпити след 7. клас по новия формат“ (Ю. Нинова, Д. Раковска, Н. Райков, С. Матакиева) съдържа 12 примерни теста по формата за външно оценяване и приемни изпити. Включени са и два теста на МОН, дадени на реален изпит, което поставя учениците в ситуация, максимално близка до истинската.

„Текуща подготовка по математика за външно оценяване и приемен изпит след 7. клас“ (с автори Б. Савова, М. Тодорова и В. Златилов) съдържа 30 теста по модела на изпита за външно оценяване и прием след 7. клас. Помагалото дава верните отговори и примерни решения на последните две – най-трудните – задачи от всеки тест, както и допълнителни задачи за подготовка за първия и втория модул на изпита. Това го прави изключително полезно.

Матурата по математика съдържа 28 задачи от три типа: тестови задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен; тестови задачи със свободен отговор, на които се записва само отговорът; задачи, за които се прилагат отговор и решение.

„Матура за отличен. Математика“ (З. Запрянов, Ю. Нинова, Д. Раковска, С. Матакиева, И. Миронов) съдържа 25 примерни теми, съобразени с изпитната програма за матурата. Включени са и реални теми, давани през годините на изпита, решенията на задачите в тях, както и критериите за определяне на точките, които се дават за всяка вярна стъпка от решението на конкретната задача. Зрелостниците получават полезни препоръки и съвети при решаването на тестови задачи с избираем отговор. „Просвета“ предлага и второ помагало – „Всичко за матурата по математика“ (З. Запрянов, Н. Райков, Т. Петкова).

Всички издания на „Просвета“ ще намерите при представителите на издателството във всеки областен град в страната и в търговските обекти на издателството – виж www.prosveta.bg.


Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: