Новини


4Дек2019

Вълчев призна - резултатите от PISA са заради образователната система

"Системата десетилетия наред е контролирала дали си дал целият обем от знания, а сега се опитваме да променим именно това." Това призна образователният министър Красимир Вълчев пред НОВА тв по повод ниските резултати на поредното изследване чрез теста PISA сред 9-класниците. По думите му проблемът на ниските резултати е в образователната система, а промените в нея са закъснели. Сега са полагат усилия за въвеждане на правила като това учебникът да е помощно помагало, да се намали обемът от знания и пр. Резултатите от нововъведенията обаче ще могат да се видят едва след 6 до 9 години.

Образователната система е прекалено амбициозна по отношение на даването на знанието и прекалено неамбициозна по отношението на тези знания в умения, или поне в този период до 9 клас. Учениците четат по различен начи - кратки текстове, предимно от екрани, трябва да се съобразим с това, заяви Вълчев.

"Трябва да пренасочим цялата система към умения, а не към обема знания и не заради този конкретен изпит (PISA), а по принцип. Това е, с което закъсняхме. Законът за предучилищното и училищното образование беше приет през 2015г., въпреки че беше предложен още през 2012 г. Но тогава не остана време. Мандатът беше предсрочно прекратен. По-скоро това е инерцията сега на старата система, затова че закъсняхме. Но го правим този преход. Необходими са ни 2 до 3 цикъла - 6 до 9 години, в които да видим резултатите. Не можем да върнем времето назад. По други изследвания, които мерят четивната грамотност (базова грамотност - четене, писане)- ние сме на 8-9то място в Европа. Ние сме страната с най-голяма разлика между двете изследвания. Да, вярно е, че в единия случай се мери 4-ти клас, а в другия 9-ти клас, където имаме проблеми и с периода, в който децата губят мотивация за учене. Но това е проблем и на системата".

Оказва се, че преди 3 години на същия тест PISA учениците са имали малко по-добри резултати. Министърът обаче обясни, че разликата е в рамките на статистическата грешка и представянето на децата в тази възраст може да се приеме като постоянно. Само по природни науки резултатите не могат "да се прочетат" през статистическата грешка, обясни министърът.

Какви са усилията да промяна в образователните програми?

"Не е работа на учителя да повтори учебника, а да провокира любопитството към света на детето, интересът за учене. Това е променящата света философия с фокус образователната система, която сме започнали като промяна", коментира Вълчев.

"По-скоро проблемът е, че нямаме подобрение. А и няма как да имаме, това е старата програма. Това са ученици, които са изпитвани по старата програма", заяви Вълчев. "Променяме програмите поетапно от 2016г. Не казвам, че новите са по-добри, но са по-качествени, защото са заложили на компетентностния подход. Сега обратната ни връзка - особено учителите по математика - показва, че нямат достатъчно време, в което да затвърждават знанията. Препускат по материала, това е основният проблем. Аз казах, че ще намалим дълбочината на преподавания материал. Те трябва да учат за многочлени и триъгълници, но трябва да учат по-малко, няма нужда от такава дълбочина", коменитра още Вълчев.

"Регионалните управления вече казват, че най-важно е да се стимулира интереса за учене. Това ще го направим като променим и нашите изпитни формати. Това ще го направим за първи път догодина. В много по-голяма степен трябва да ориентираме децата към PISA. Една голяма част от тях учат, а учителите преподават това, по което очакват да ги изпитат. Особено след 7ми клас, когато си мислят, че от този клас зависи житейския им избор нататък", призна министърът.

"Учебникът е помощно средство. Той не е задължителен. Това, което е в учебника, не е задължително. В учебника може да има повече отколкото в учебната програма. Задължителна е учебната програма. Да, учебникът все още е основното средство. Той обаче все по-малко ще бъде такова. Децата все повече ще трябва да използват електронни ресурси, все повече има достъп до друга информация. Основното, което трябва да направи учителят е да ги провокира да я търсят и извличат.", обяви министърът.

"Имаме Национално външно оценяване, но да разчитаме само неговите резултати ще бъде много...

 

 

Виж цялата новина тук: actualno.com

Автор: Любов Павлова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: