Новини


19Юли2016

Занималнята плаче за реформа

Преди повече от две десетилетия занималнята беше за децата, които не се справят в училище. От 7 години тя е за всички ученици от първи до седми клас, които искат да я посещават. Държавата въведе безплатното целодневно обучение не само за да облекчи работещите семейства, а и да осигури равен достъп на всички деца до по-качествено обучение и социализация.

Оказа се, че не е достатъчно да има само добри намерения и сериозен финансов поток за доплащане на „безплатното“ обучение в занималните. Държавата даде права, но забрави за всичко останало. А останалото е ежедневието на директорите, учителите, родителите и децата. Или може би обратното – децата би трябвало да са на първо място, защото за тях ужасът се изразява в 8-часово стоене на едно място. Или както гласи модерното клише, пътят към добрата практика се превърна в лош проблем.

В големите училища в градовете не достигат класни стаи. Почти няма училище, което да не е пригодило за целта помещения в мазета и тавани. Групите са от 16 до над 20 деца, което прави индивидуалната работа невъзможна. Учебната програма е пряко продължение на уроците от редовните часове. Това е добре, но липсват спортни занимания, време за игри и за интересни допълнителни часове. Просто има един непрекъснат процес на учене с малко почивки. На едно и също място – 8 часа.

За родителите занималнята е и късмет, и изпитание. Защото намирането на свободни места не е никак лесно. Много училища нямат помещения за всички записани ученици и слагат прегради. За записването се искат бележки от работодателите за местоработата, доказва се доход, заетост, пишат се молби, поставят се условия, правят се уговорки от рода: „Ако имате възможност, си намерете частни занимания или някой да го гледа у дома“  и т.н. След това детето започва да се прибира всеки ден уморено, изнервено и често – без да е разбрало уроците.

В малките населени места свободни помещения има, но там основният проблем е мотивацията на учениците. Според неофициални данни на образователните инспекторати в първи клас над 80 на сто от учениците посещават занимални, във втори клас делът им пада на 70–60 %. В трети и четвърти клас едва половината деца избират допълнителните часове, а в прогимназията средно около 10–15 на сто от учениците остават на занималня.

Причината не е само в това, че децата порастват и родителите им гласуват по-голямо доверие да се подготвят сами у дома. Занималнята като цяло е лишена от смисъл. Тя хем е за всички, хем не е. Хем е безплатна, хем същите учители преподават през една пряка в частния център и „доброзорно“ изпращат своите ученици там срещу такса около 250 лева на месец. Родителите не вярват, че училището може да даде нещо повече в допълнителните часове и предпочитат да платят с надеждата, че парите ще помогнат повече.

Световните образователни модели, които предлагат целодневно обучение, не работят на принципа „цял ден в училище“. Да, някъде учебните сгради са отворени 7 дни в седмицата през цялата година.  Но децата има какво да правят там. Освен че учат, те спортуват, посещават занимания по интереси, използват компютърните кабинети, общуват. Има дори часове за родителите, които да участват в заниманията на децата или да се виждат с други родители. В други страни  целодневните занимания са съобразени с работното време на родителите, но писането на домашните и подготовката заема само 30 на сто от времето. Останалото е спорт и творчество. Дори има места за почивка на най-малките.

С пригодени мазета и преградени коридори няма да превърнем училището в любимо място за децата. За да има смисъл от занималнята, трябва да се промени съдържанието ѝ и да се инвестира в материална база.   

Ново помагало за целодневното обучение

За 2016/2017 учебна година учителите в занималните вече имат верен помощник. Книжката „Знам и мога. Занимания по интереси при целодневна организация на обучението за 1. клас” на издателство „Просвета” им осигурява материали и идеи за работа с първокласниците през цялата година. Разнообразните дейности са групирани в 32 основни теми, като по всяка тема се работи една седмица – общо 10 учебни часа. Темите включват занимания, свързани с наука, традиции, изкуства, спорт, образователни и развиващи игри. Задачите са творчески, иновативни и с практическа насоченост. Децата рисуват, оцветяват, изработват изделия с помощта на цветни приложения. Дава се възможност в края на всяка седмица да бъдат организирани викторини, драматизации, конкурси и състезания.

Към помагалото има и книга за учителя, която съдържа методически насоки и идеи за успешна работа. Включено е и примерно годишно разпределение, което би могло да бъде част от годишната училищна програма за целодневна организация на учебния ден, каквато се изисква от действащата нормативна уредба. Помагалото провокира активното участие на всеки първокласник в тази област, към която той проявява интерес, дава му се възможност за творчески изяви и общуване.


Всички издания на “Просвета” ще намерите при представителите на издателството във всеки областен град в страната и в търговските обекти – виж www.prosveta.bg. Електронни учебници поръчайте от www.e-uchebnik.bg. Книжни учебници може да поръчате и онлайн на www.e-uchebnik.bg, www.store.bg, www.mobilis.bg, www.helikon.bg и www.ciela.bg.

 

Виж цялата новина тук: "Животът днес"

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: