Новини


4Сеп2014

Зам.-министър Кастрева: Учебникът на „Просвета“ е коректен и без грешки

- В последните дни родители се оплакваха, че учебникът „Човек и общество” за трети клас изкривява българската история и не възпитава децата на патриотизъм. Като заместник-министър и историк какво мислите?  

- Аз лично бях изненадана от възникналата дискусия по няколко причини. Първо учебната програма, по която е написан учебникът, отдавна е факт. Учебникът вече има няколко издания, той е одобрен през 2004 година. Съдържанието се е оценявало от петима оценители - специалист в съответната научна област, експерт по съответния учебен предмет и учители. Минал е всички следващи процедури за одобряване - през 2008 г., както и през 2014 г., след извършени обективно необходими промени. Обективно необходимите промени, съгласно действащата нормативна уредба, са корекции на грешки или следствие на промяна на нормативната уредба.  Всеки учител в резултат на конкретния си практически опит имаше възможност да представи своите забележки, открити несъответствия, както и своите предложения за промяна за всеки учебник по всеки предмет. Политиката, която министерството води, е учебното съдържание да бъде достъпно за учениците от съответния клас.  Министерството обаче не създава и не може да редактира текстове. За сметка на това обаче авторите на учебниците и техните издатели винаги се съобразяват с конструктивните препоръки на учителите. 
Когато говорим за учебник за трети клас, трябва да отчитаме целите на учебната програма и възрастовите психологически особености на учениците, за които е предназначен учебникът - на първо място той трябва да бъде разбираем и адаптиран за възрастта им. В конкретния случай се коментираше учебното съдържание по учебния предмет „Човек и общество”, където във втората част на учебника се изграждат първи представи (знанието се надгражда над представите, а умението се надгражда над знанието) за историческите личности и събития, с които учениците ще се срещнат при системното изучаване на българската история в следващите класове. Трябва да отбележа, че учебният предмет „История и цивилизация” започва да се изучава в пети клас, а в случая говорим за нещо съвсем различно – за формиране на нагласи, на представи, на ценностна система. Няма фактологически грешки. Тъй като много се коментираше един от най-великите българи, не мога да не потвърдя, че Апостола на свободата Васил Левски е бил осъден на смърт. Историческите знания са представени фрагментарно, но коректно, в синхрон с целите на учебната програма. 

- Да, но е бил заловен от заптиета, а не от турска полиция.

- А как ще въведем понятието „заптиета” на деца в трети клас? Учебното съдържание не трябва да се обременява с трудни за разбиране от децата исторически понятия. Понятийният апарат идва с предмета „История и цивилизация”. В трети клас ролята на учебния предмет „Човек и общество”, както вече казахме, е да изгради представи. Защо едно дете трябва да бъде обременявано с фактология, която то трудно ще разбере?! 
Да, Васил Левски е арестуван. В първото издание беше написано, че султанската полиция го е заловила. Децата обаче имат представа за това какво е българска полиция. Затова във второто издание по препоръка на учителите авторите бяха редактирали текста, като бяха написали, че „османската полиция“ е арестувала Левски, защото полицията не е само на султана, тя е на Османската империя и децата по-лесно, чрез асоциация и с помощта на учителя, ще разберат учебното съдържание. 
Така че в случая не може да се говори за историческо противоречие, а за поднасяне на информацията на достъпен за съответната възраст език. Надявам се обществото наистина да разбере колко е важно плавно да се върви по спиралата на знанието. 

Виж цялата новина тук: Монитор

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: