Новини
Второ обучение на учители – Анталия, Турция
Третата година на проект SEN Power https://sen-power.eu/ започна със събитие за обучение на учители, организирано от Дирекцията за национално образование на провинция Анталия. Нашите домакини организираха провеждането на обучителните сесии в прекрасна просторна зала, брандирана и декорирана, за да създадат позитивна и вдъхновяваща атмосфера.
Всички сесии бяха планирани като симулации на обученията, които учителите ще провеждат със своите ученици през учебната 2024/25 година, за да пилотират ресурсите от двата наръчника, създадени по проекта – наръчник „Математика за всички“ (M4ALL) и наръчник „Природознание за всички“ (NS4ALL).
Следвайки препоръчаните стъпки, започнахме със сесия „Страхове и очаквания“ и продължихме с енергизиращи дейности, целящи да заредят положително участниците, да ги направят любопитни и нетърпеливи да участват в обучителните сесии; имаше дейности, насочени към взаимно опознаване и опознаване на себе си, както и дейности за изграждане на екипен дух.
Ден 2, 22 октомври 2024 г.
Вторият ден от обучението беше посветен на представянето на конкретни разработки на теми от наръчниците „Математика за всички“ и „Природознание за всички“. Но тъй като от учениците се очаква да работят съвместно в клас, да си помагат и да се възползват максимално от способностите и уменията си, започнахме сесията с няколко дейности за изграждане на екип, за да подобрим уменията за сътрудничеството. Трите международни екипа имаха задачата да проектират най-високата кула, изработена от пластилин и клечки за зъби. Някои имаха проблеми със стабилността на конструкциите и срутващи се кули, възстановяваха ги и се опитваха да ги направят по-стабилни, учеха се как да управляват времето и т.н., но накрая имахме победител: БРАВО, ОТБОР 1!
Друга дейност, в която учителите участваха, беше свързана с развиване на умения за работа по двойки и координация в рамките на двойката – важни житейски умения, от които всички хора се нуждаят.
Беше дълъг работен ден, в рамките на който бяха представени и следните теми от двата наръчника:
• M4ALL - 1. клас: Измерване: Дължина https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=747&lingua=en&ene=36&rel=32
• M4ALL - 1. клас Единици и десетици: Значение на цифрите според позицията им в записа на число https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=745&lingua=en&ene=31&rel=29
• NS4ALL – 3. клас Кръговратът на водата: Пътешествие през състоянията на материята https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=883&lingua=en&ene=38&rel=9
Денят продължи с посещения на Перге и Аспендос. Потопихме се в атмосферата на Древния Рим и се насладихме на всеки момент от посещенията. Беше прекрасен втори ден от обучението! Благодарности на всички за активното участие и голямо благодаря на Дирекция „Образование“ в Анталия за организацията на културната програма.
Ден 3, 23 октомври 2024 г.
През третия ден от обучението учителите се поставиха на мястото на ученици и участваха в представянето на теми по математика.
Първата тема беше от учебната програма за 2-ри клас „Двуцифрено число като сбор от десетици и единици“ https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=751&lingua=en&ene=32&rel=30 . Започнахме с математически вицове и ето един, на който да отговорите: Седем е нечетно число. Как можете да направите така, че то вече да не е четно?
Работихме с различни нагледни пособия, за да представим двуцифрени числа по различни начини като сбор от десетици и единици и да научим значението на позицията на всяка от цифрите в едно двуцифрено число.
Всички предложени стъпки бяха практични и обясниха темата по визуален и лесен за разбиране начин.
Втората тема също беше от учебната програма по математика за 2-ри клас „Видове триъгълници въз основа на дължината на страните им; обиколка на триъгълник“. https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=753&lingua=en&ene=34&rel=31
Започнахме с енергизиращо упражнение, тясно свързано с темата на урока. Разгледайте снимките и познайте какви бяха инструкциите.
Имахме късмета учителят, разработил плана на урока, да присъства на обучението в Анталия. Благодарим ти, Тони, за креативните дейности, които си разработила, и за добре структурирания план на урока!
Нашите „ученици“ бяха много старателни и умни и изпълниха всички задачи правилно -
с подкрепата на обучителите, разбира се, следвайки инструкциите за провеждане на урока в клас.
Забавлявахме се, докато учехме за равностранни, равнобедрени и разностранни триъгълници, но също така се учехме един от друг, както се случва в проектите по програма „Еразъм+“ и при съвместното преподаване и учене.
И накрая, ето едно предизвикателство за вас: Как можете да разберете, че фигурата, която имате, е равностранен триъгълник, без да измерите страните или ъглите ѝ?
Денят продължи с представяне на две теми, разработени от регионалната дирекция по образование в Анталия за ученици от 4-ти клас:
• Математически предизвикателства от реалния живот https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=767&lingua=en&ene=2&rel=33
и
• Визуализиране на дроби: Математика в художествена галерия https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=768&lingua=en&ene=7&rel=11
Благодарности на Сема! Много практични идеи за използване с учениците!
Ден 3, 23 октомври 2024 г.
Последната тема от този дълъг, но интересен работен ден беше представена от нашите португалски партньори от Политехническия институт Сантарем. Урокът, който те са разработили, е от учебната програма по математика за 3-ти клас в Португалия. Можете да прочетете плана на урока и съпътстващите материали на уебсайта на проекта: Фигурни операции: Въртене https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=759&lingua=en&ene=46&rel=41
Бяха организирани множество практически дейности, които доведоха участниците до основната идея за въртенето като фигурна операция – тема, която е доста трудна за преподаване и разбиране от повечето ученици, а понякога и от учителите. Въпреки това, с предложените дейности беше лесно да се разбере и беше наистина забавно!
Ден 4, 24 октомври 2024 г.
Акценти от работните сесии през четвъртия ден от обучението. Всички теми бяха полезни и наистина забавни! Дори се научихме да танцуваме турски национален танц по време на кафе паузата!
- Математика, 3 клас, урок „Математически връзки: Външни връзки“ https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=760&lingua=en&ene=41&rel=37
- Природознание, 1 клас, урок „Здравословни храни и напитки“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=867&lingua=en&ene=40&rel=38
- Природознание, 1 клас, урок „Части на растението: корен, стъбло, лист, цвят, плод“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=863&lingua=en&ene=30&rel=31
- Природознание, 2 клас, урок „Изследване на животински отпечатъци“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=876&lingua=en&ene=44&rel=44
- Природознание, 1 клас, урок „Телесна сигурност: Рисково поведение за индивидуалното и колективното здраве и безопасност“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=864&lingua=en&ene=39&rel=42
Ден 5, 25 октомври 2024 г.
Highlights of the presentation of lesson plans during the last day of the training – there was something for everybody – some fun activities, even for teachers, and definitely for students, and some more challenging ones that needed more concentration. Lesson plans were from the Nature Studies for All and Mathematics for All toolkits.
Акценти от представянето на плановете на уроци през последния ден от обучението – имаше по нещо за всеки – някои забавни дейности, дори за учителите, и определено за учениците, и някои по-предизвикателни, които изискваха повече концентрация. Представените теми бяха от двата наръчника „Природознание за всички“ и „Математика за всички“.
• Интердисциплинарен урок „Движение на динозаври“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=947&lingua=en&ene=0&rel=0
• Математика (4 клас) „Вероятности“ https://sen-power.eu/atividades/imp_act.php?reg=857&lingua=en&ene=47&rel=42
• NS4ALL (3 клас) „Как оцеляват растенията и животните“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=878&lingua=en&ene=32&rel=36
• NS4ALL (3 клас) „Агрегатни състояния: Обратими трансформации“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=881&lingua=en&ene=35&rel=29
• NS4ALL (4 клас) „Класификация на животните - безгръбначни и гръбначни: риби, земноводни, влечуги, птици, бозайници“ https://sen-power.eu/atividades1/imp_act.php?reg=890&lingua=en&ene=3&rel=6
Петте дни на обучението, за съжаление, минаха много бързо и трябваше да се разделим. Последната сесия беше посветена на инструкции за следващите дейности през учебната 2024/25 година – прилагането на разработените планове за уроци от двата наръчника – „Математика за всички“ и „Природознание за всички“, всеки от които обхваща 46 теми от националните учебни програми по двата предмета в България, Португалия и Турция.
Благодарим на всички за активното участие в сесиите и успех във обученията за валиниране на разработките през учебната година.