Новини


20Апр2023

Всяко училище може да кандидатства за STEM кабинет от днес

От МОН ще разчитат на родителски сигнали, ако даден кабинет не се използва пълноценно

 

От днес започва кандидатстването по един от най-мащабните проекти в средното образование, целящ да повиши интереса на учениците към природните науки - този за изграждане на STEM кабинети в българските училища, финансиран с 534.3 млн. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост. По него всяко от 2271-те общински и държавни училища и центрове за специална образователна подкрепа ще може да изгради STEM кабинет или лаборатория, в която да преподава по съвременен начин. Това съобщиха днес от МОН, давайки официален старт на процедурата.

Тя е на принципа на директното предоставяне на средства, а не конкурентен принцип, т.е. всяко училище ще може да получи пари за STEM кабинет, представяйки проект за него и попълвайки нужната документация. Участието в процедурата ще е в два етапа. Първо ще се одобрява концепция за изграждане на училищна STEM среда. Тя ще се разглежда от експерти от Националния STEM център, като при пропуски или недостатъци, ще може да бъде преработвана след съотвените препоръки. След това ще се подава и цялостен пакет от документи пред Изпълнителна агенция "Програма за образование".

Кабинетите или лабораториите трябва да са в една от петте области - роботика и кибер-физични системи, дизайн и 3D прототипиране, природни науки, зелени технологии и устойчиво развитие и математика и информатика. Колко средства ще получи едно училище, ще зависи от броя на учениците му през последните три години, като сумите ще са между от 50 000 до 600 000 лв., посочи директорът на Изпълнителна агенция "Програма за образование" проф. Георги Вайсилов. По думите му целта на процеурата е да се повиши интересът към науката и научните изследвания и на практика "всеки ученик да може да пипне микроскоп, да види през телескоп спътниците на Юпитер, да проведе сам химична реакция, да види как функционират новите източници на енергия". Средства ще има както за строително-монтажни дейности (до 45% от общите средствата за STEM), така и за софтуерни продукти (до 10%).

За обучение на учителите, които ще преподават в новите STEM центрове и от които реално зависи дали те ще заработят ефективно, ще се разчита на оперативната програма "Образование", обясниха още от МОН. Следващият месец предстои да се отвори въпросната процедура за квалификация и обучение на преподаватели, за да могат те да изпозват новата апаратура по предназначение.

 

КОНТРОЛ

На въпрос на "Сега" как МОН ще гарантира, че създадените кабинети се използват пълноценно, а не стоят заключени, както съобщават учители за училища с вече изградени STEM кабинети с държави средства, служебният министър на образованието проф. Сашо Пенов заяви, че ще разчита на обратна връзка от целия педагогически персонал, който следва да участва в избора на оборудването за конкрентия STEM кабинет. "Надявам се на обратна връзка от учителите дали кабинетите се използват по предназначение и дали са от полза. В по-дългосрочен план се надяваме на промяна на интереса кна кандидат-студентите и увеличаване на кандидатстащите в специалности с математика, физика или биология", посочи той. "Училищата са автономни и МОН не се стреми да ценрализира подхода. Не мога да си представя, че роботите, или 3д принтерите или 3д очилата няма да се ползват и ще стоят заключени, че изграден нов кабинет по химия няма да се ползва или химия ще се преподава, без да се използва оборудването в кабинета", посочи той.

Проф. Вайсилов допълни, че Изпълнителната агенция е в процес по назначаване на нови експерти, които ще имат функции по контрол на изпълнението на процедурата. По думите му ще се разчита още и на "гражданското общество, на учениците и родителите", които да подават сигнали в случай, че новоизграден STEM кабинет не се използва пълноценно. 

 

ПРОМЯНА

Средствата за училищата, които вече са изградили STEM центрове по националната програма, са увеличени спрямо...

 

Виж цялата новина тук: СЕГА

Автор: Силвия Георгиева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: