Новини


3Фев2015

Шареното огледало на детската душа

Всеки от нас пази неизличими спомени от своя буквар. Първата книга, която му е отворила прозорец към чудния свят на словото и знанието. Издателство „Просвета” отбелязва своя 70-годишен юбилей с уникално издание. „Българският буквар. 200 години в първи клас“ въвежда читателя в едно слабо изследвано, но богато наследство от текстове и илюстрации, които са възпитали много поколения. Авторите Антон Стайков и Свобода Цекова са събрали най-интересните български буквари от 1824 до 2014 г. Дори в големите библиотеки много от тях липсват или са архивирани под етикета „пълна недостъпност“. Затова „Българският буквар“ съчетава чертите на картинна енциклопедия и сборник с кратки любопитни статии.

Въпреки типовата структура и устойчивите визуални образи всеки буквар е шарено наследство от времето, в което е издаден. Освен върху текстовете книгата фокусира вниманието и върху илюстрациите на Александър Божинов, Вадим Лазаркевич, Илия Бешков, Любен Зидаров и още 50 емблематични за българското изкуство художници. Техните рисунки съдържат богата и разнообразна информация за това как са живели българските деца, какви знания за света са получавали, какви са били техните игри и играчки, как са се справяли по време на войните, икономическите кризи и социалните преходи.

В два поредни броя ще публикуваме откъси от книгата, която ще се появи на пазара през февруари. Първо ви представяме буквара на „Народна просвета”, с който са израснали най-много първокласници.

1958 – 1972
Идилия и социалистическа пропаганда в илюстрациите на тандема Йовчеви

„Буквар“
ДИ „Народна просвета“, София. 14 издания(1958 – 1972) с общ тираж 2 680 000. Автори Христо Василев, Иван Йорданов, ЛедаМилева, Георги Веселинов, Петър Иванов.
Художници Мира и Иван Йовчеви. Калиграф за първите издания с наклонен шрифт – Н.Бисеров, за следващите издания с отвесен шрифт – Др. Златков.

За реализацията на първото издание на буквара държавното издателство „Просвета“ ангажира нови автори. Един от тях е детската писателка Леда Милева. Непосредствено след Априлския пленум на БКП, който официално осъжда и развенчава култа към личността на Вълко Червенков, се променя атмосферата в образованието, което се усеща и в съдържанието, и в илюстрациите на буквара. Съставителите се заемат със задачата да модернизират методиката на обучение. Към буквара са прибавени три картонени вложки – с букви и срички за изрязване, както и със схематични изображения на слънчоглед, гъбка и плодове и няколко геометрични форми в основните цветове жълто, синьо, зелено и червено. Те са своеобразни помагала за игрово усвояване на азбуката, цветовете и формите. Илюстрациите на буквара са изпълнени леко и живописно, без контури, които стават задължителни в по-късните издания.

Художниците са Мира и Иван Йовчеви. Те спазват стилистиката на съветските буквари от онези години, но вниманието към детските образи, нарисувани майсторски и с голяма симпатия, освобождава буквара от пропагандна натрапчивост. Още в уводната картинка се разиграва традиционната букварна сцена – майка, облечена в селски дрехи и със забрадка, оставя сина си в училище с наставления да е послушен. Около учителката са струпани чисти и спретнато облечени деца с нови чанти. Сградата на училището е във възрожденски стил; това са годините, в които старинният Пловдив е обявен за архитектурно-исторически резерват, а в новата социалистическа архитектура проникват елементи от Българското възраждане.

1. Новата чанта
През 1957 г. в София е открит ЦУМ – прочут магазин, станал символ на луксаи разнообразието от качествени стоки.
Децата ходят на училище добре облечени, а новата чанта, пълна с тетрадки и учебници,е очакван подарък за първия учебен ден. 

2. Дневен режим
Проветряване на детската стая, сутрешна гимнастика, измиване и закуска. Децата вече имат нормален живот без лишения. Тяхната основна задача е да се изучат и да са примерни и послушни.  
 
В този буквар има повече от 250 пълноцветни илюстрации. Книжното тяло е с твърда корица, а форзацът, както и в предходния буквар от 1954 г., вече е запазена територия за азбуката. Йовчеви комбинират буквите със стилизирани силуети на предмети, животни и понятия. Картинните разкази в началните раздели, свързани с всекидневието на децата – подреждане на стаята, гимнастика, хигиена и закуска, – плавно преминават към първите часове в училище: момченце и момиченце са заели местата си на училищните чинове, а елегантната им учителка ги въвежда в изучаването на азбуката. Децата на илюстрациите помагат – поливат цветя или пренасят дърва, берат ябълки, но те вече имат много време за игри. Природата е основен декор в повечето от изображенията. Отделни илюстрации фокусират погледа на първолаците към заобикалящите ги предмети у дома и в училище. А посланията в упражненията по краснопис са оптимистични и жизнеутвърждаващи.

3. Язовири
В първите години на социализма се строят много язовири като част от програмата за производство на електроенергия и напояване на развиващото се селско стопанство. Под водата остават много села, както и древният град Севтополис.

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: