Новини


8Юни2016

Предучилищната група - в градината или в училището?

Да е ясно от самото начало – правилен отговор на този въпрос няма. Подготовката на бъдещия първокласник е тема, която носи безчет безсънни нощи за родителите. Предимствата и недостатъците на обучението в детската градина са точно толкова, колкото  и тези на обучението в училището.

Преди да стигнем до избора на подготвителна група, е важно да се знае, че записването в нея е задължително за всеки бъдещ ученик. Родителите сами избират къде да бъде, но удостоверението за завършена предучилищна група е част от пакета с документи за постъпване в училище.  Обучението е безплатно за семействата. Таксите за храна и други допълнителни разходи са за сметка на родителите.

Ето положителните  и отрицателните страни на двата вида подготвителни групи:

 

Детската градина:

 Плюсове

  • Познат режим и обстановка. Детето не променя средата, семейството също не нарушава графика си
  • Учителките са същите и правят усвояването на нови знания по-лесно, не създават допълнителен стрес  у децата
  • Бъдещият първокласник е сред деца, които познава добре и не се налага да свиква с нови и няма допълнителни предизвикателства
  • Целодневен режим на обучение с осигурено хранене и следобеден сън

Минуси:

  • Детската градина не може да създаде чувството, че предстои промяна, и не може да осигури плавен преход.
  • Има сериозен риск учителките да работят в ритъма на градината, което да донесе образователни проблеми на детето при влизането му в първи клас
  • Всички недостатъци на детската градина, като често боледуване например,  остават.

Училището:

Плюсове

  • Бърза адаптация на учениците към новия режим
  • Училището предлага гарантирано адекватна програма за подготовка на детето
  • Бъдещият първокласник може сам да избере учителката си за началното училище       , което е 50 % от успеха му като ученик изобщо
  • Групите са за деца, на които вече им е скучно в градините и имат нужда от нови знания

Минуси

  • Изваждането от познатата среда и допълнителният семеен стрес по организацията на деня може да предизвикат нежелание  у детето да ходи на училище
  • Заниманията са само до обяд и е нужен човек, който да го гледа след това
  • Времето за игра рязко се съкращава, а не всички психолози и педагози приветстват метода на бързото скъсване с детството.

 

А сега де!? Както виждате, трудно е да се предпочете едното или другото. Затова трябва да смените подхода си. Първо се вгледайте добре във вашето дете. Изборът зависи от него. Всяко дете е уникално и се развива по различен начин.

Също така всяка детска градина и училище предлага различен методика на обучение и използва различни образователни системи.

Подготовката в градината е подходяща за деца, които имат нужда от нейния уют, от повече часове за почивка, от позната среда. Всеки родител може да провери дали това, което учителите предлагат в градината, отговаря на потребностите от нови знания на тяхното дете, и да прецени дали подготовката е достатъчна. Оставете детето си в градината, ако то се уморява повече , ако резките промени не му се отразяват добре.

„Това е добър вариант и тогава, когато градината ви е удобна и няма да жертвате допълнително време за пътуване на по-далечни разстояния или за по-сложна организация“, съветват експерти на образователното министерство по предучилищна подготовка.

Подготовката в училищна група е за деца, които са готови за първи клас и за нови предизвикателства.

Преди да вземете решение,  поговорете с учителките на вашето дете, разговаряйте и с колежките им в училището, консултирайте се с майките и татковците, минали по този път.  И тогава  ще имате поне 50 процента увереност, че изборът ви, какъвто и да е той, е правилен.

 

Важно е какво ще учат децата

Много е важно какво ще учат децата в подготвителната група. Програмната системата „АБВ ☺ игри” на издателство „Просвета” например обединява традициите в българското образование с най-добрите европейски практики.

Тази година издателството пусна на пазара книжки за 3-4-годишни деца и системата вече покрива четири възрастови групи – 3-4, 4-5, 5-6 и 6-7 години. Тя обхваща всички образователни направления, а темите за всяка възрастова група са разпределени в четири части – „Есен”, „Зима”, „Пролет” и „Лято”. Книжките се продават както в комплект, така и отделно. Те съдържат разнообразни и полезни задачи. За първите две възрастови групи се предлагат като книжки, а за другите две - или като книжки, или като отделни листове в папка. Те са много удобни за работа,  илюстрирани са забавно, така че да привлекат вниманието на малчуганите. Страниците съдържат елементи от компютърния екран, което ги прави по-достъпни за съвременните деца. На всяка от тях детето има конкретна задача – да пише, да свърже, да оцвети, да разсъждава.

Осъвременената програмна система „Ръка за ръка” на „Просвета” също цели децата да растат знаещи, мислещи и креативни. Поредицата с образователни книжки покрива от 2- до 7-годишна възраст и е обогатена с интерактивни ресурси. Тя помага на детето по-лесно да усвоява българския език и го запознава с някои основни математически закономерности.

За родителите, които смятат, че е време децата им да започнат да изучават английски език, добър  вариант е езиковата система РОР!. Тя е разработена в три нива за малчугани от 4- до 7-годишна възраст. Увлекателните истории, представени чрез ярки илюстрации и игри, подготвят децата за реално общуване на чуждия език. „Просвета” предлага и образователна електронна игра Lettergetter (за деца от 6 до 9 години) - прекрасно интерактивно помагало за децата, които се запознават с английската азбука и се учат да четат.

 

Виж цялата новина тук: "Животът днес"

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: