Новини


17Ное2017

От взаимната към дигиталната метода

Масово бягство от час по математика, когато е изтекла информация от съседния клас за изненадващо изпитване или контролно. Това беше изпитан ученически похват в последните години на аналоговата епоха в образованието.

Новото поколение обаче ще трябва да забрави тази и подобни в пълния смисъл на думата революционни идеи. И за това трябва да "благодарят" на Мирослав Джоканов. Той заедно с екипа си от 9 души, стоящи зад проекта shkolo.bg, има доста амбициозната програма изцяло да революционизира образователния процес за близо 600 хиляди ученици, 80 хиляди учители и над 1.2 млн. родители, които общо участват в българската образователна система, чрез нещо като интерактивен дигитален дневник.

За последните близо единайсет месеца платформата shkolo.bg вече обхваща над 300 училища и над 200 хиляди потребители, предимно ученици, "но почти всеки ден едно или две нови училища се включват към нас", обяснява Мирослав. Сред клиентите са някои от най-реномираните училища в страната като Националната гимназия за древни езици и култури "Константин Кирил философ", Националният учебен комплекс по култура (известен като "Италианския лицей"), Езиковата гимназия в Пловдив "Иван Вазов" и други.

Бележник в реално време

Контрастът межу архаичната дума школо и онлайн наставката .bg добре загатва какво ще прави платформата - пренасяне на хартиеното образования в цифровия свят. Нейният образователен софтуер е дигитален дневник, който има почти всички реквизити на стандартното хартиено издание - имена на учениците, оценки, забележки, отсъствия и пр. На практика обаче shkolo.bg предоставя възможност целият образователен процес да бъде дигитализиран, всички участници - свързани и известявани в реално време за оценките и поведението на децата в час.

"Един родител в нашето ежедневие не знае какво се случва с детето му, какви са проблемите му, какви са отзивите. Всичко, на което се разчита, е бележника, който я бъде попълнен, я не, в добавка с две родителски срещи, на които родителите може въобще да не отидат", разказва Мирослав.

Да промениш родителите

Като дава възможност родителите да следят напредъка на децата си в училище, платформата цели да промени цялостната ангажираност на българския родител към образованието на детето му. Тя предоставя информация на родителите не само като оценки и забележки, но и отличия, които екипът на shkolo е нарекъл "значки" - за добро поведение, участие, креативност, лидерство и пр. Чрез нея родителят също така може да види и програмата на детето си, както и какво му предстои да учи през всеки ден.

"Има родители, които в платформата ни са много ангажирани, веднага гледат какво става с техните деца и научават, ако детето е избягало или получило похвала или оценка", споделя Мирослав и допълва, че това са около 10% до 15% от родителите. "Има и такива, които искат мейл с обобщение всеки ден за техните деца - те са значително повече, както и много широк брой потребители, които само влизат и проверяват на дневна база. С родителите, които само един път в седмицата влизат в системата, постигаме около 80-90% ниво на ангажираност, което е много високо ниво", казва той.

Школо без бумаги

Освен да подобри комуникацията между родители и учители, за вторите има и още един плюс - shkolo.bg им спестява голям обем механичен труд: изчисляване и нанасяне на средни оценки или нанасяне на оценки групово и още много други. Засега ефектът не е пълен и дори внася неудобство за учителите - остава нуждата да се попълват едновременно хартиеният и дигиталният дневник. Но както разбираме, предстои през втория срок от следващата година много училища направо да преминат на дигиталния. "Има опция за принтиране, която извежда лист, изглеждащ по същия начин като стандартния. В случай на проверка просто се принтира и се слагат подпис и печат", обяснява Мирослав.

"Има учители на по 50-60 години, на които в началото им е трудно, но много се радвам, когато видя някой, който само след месец е пратил 50-60 съобщения към своя клас", разяснява Мирослав.

Преди да започне своя start-up, той натрупва значителен опит като ръководител на отдел "Развойна дейност" във VMware, които според него са едни от най-добрите в дизайна на потребителско преживяване (UI experience) и графичен интерфейс. "Едни от най-добрите в региона, ако не в цяла Източна Европа", допълва Мирослав.

Това е и една от причините shkolo.bg да залага на интерфейса на платформата в конкурентната битка, макар засега да няма ясно изявен конкурент. За директорите и дори представителите на министерството платформата може да предоставя изключително ценна информация - анализ и обобщаване на представянето на класове по оценки, отсъствия. При отсъстващ учител директорът лесно може да види кой друг е свободен в съответните дни и часове, за да го замести.

"Една от директорките в началото беше много скептична, само след няколко месеца ни написа благодарствено писмо, че сме й спестили над 150 човекочаса труд за последния месец", гордее се Мирослав.

Специално за целта

Макар много големи компании да имат сходни платформи, екипът на shkolo.bg се старае да разработва система, насочена изцяло към нуждите на българската образователна система. Забележките на учители и родители, които постъпват всеки ден, се използват, за да се развие допълнително системата за техните нужди.

"Има училища с турникетни системи, те искат системата да отразява присъствието на децата. Има и такива с автобус, родителите искат да виждат местонахождението му в реално време. Предстоят още множество подобрения. Това не е нещо, което сме направили и пуснали, а е нещо, което се развива постоянно", разказва Мирослав.

Екипът е поставил за цел създаването на още по-цялостна система, която може с помощта на изкуствен интелект да "улови" възможно най-рано различни проблеми при децата, ако например успехът им спада или родителите не им обръщат достатъчно внимание. "Все още се нуждаем от допълнителна информация, за да развием нашия изкуствен интелект обаче", разбираме от една от водещите фигури в shkolo.bg...

 

Виж цялата новина тук: "Капитал"

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: