Новини


8Юли2020

От 2022 г.: Без конспект с автори и произведения за матурата по литература. Тройката ще е равна на 30%

Министърът на образованието внесе за обсъждане нови програми по всички предмети за държавните зрелостни изпити

 

Конспектът с автори и произведения за матурата по български език и литература отпада от 2022 г. Също от тогава за успешното полагане на държавните зрелостни изпити (ДЗИ) ще са необходими 30% от максималния брой точки. Матурите по всички предмети ще продължават по 4 астрономически часа, както е сега, става ясно от изменение на Наредба 5 за общообразователната подготовка, внесен за обществено обсъждане от министъра на образованието Красимир Вълчев. През август се очаква гласуването на промените от Министерския съвет.

През 2022 г. държавни зрелостни изпити ще държи първият випуск дванадесетокласници, завършили училище след разделянето на гимназиалния етап на първи (от VIII до Х клас вкл.) и втори (ХI и ХII клас) и затова са необходими нови програми.

OFFNews се обърна с въпроси към Министерството на образованието и науката по повод проекта. В отговор оттам обясниха философията на промените по следния начин:

"С влизането в сила на ЗПУО (Закон за предучилищното и училищното образование) се промени структурата на образованието, а наред с това и философията на полагането на ДЗИ (държавни зрелостни изпити), които вече ще се провеждат на „две нива“ – върху учебно съдържание, изучавано за придобиване на профилирана подготовка, и върху учебно съдържание, изучавано за придобиване на общообразователна подготовка. В същото време бяха разработени и утвърдени нови учебни програми по всички предмети за всички класове, в т.ч. и за задължителните модули на профилираната подготовка. Последната стъпка в тази посока е утвърждаване на учебно-изпитни програми. В този смисъл не може да се прави съпоставка с действащите досега учебно-изпитни програми, тъй като учебното съдържание, което се изучава в часовете, предвидени за двата вида подготовка, е различно".

Определянето на 30-процентен праг за успешно полагане на ДЗИ от МОН обясняват така:

"До момента в учебно-изпитните програми за ДЗИ, полагани в съответствие със стария Закон за народната просвета и свързания с него Закон за степента на образование, общообразователният минимум и учебния план не се определяше праг за успешно положен изпит. Това беше така, защото провеждането на ДЗИ започна през 2008 година и нямаше база, на която да се стъпи, за да се определи такъв праг. В същото време поради съизмеримостта на резултатите на отделните випуски скалата за превръщането на точките в оценки от първата година на провеждането на ДЗИ досега остана непроменена и среден (3) се присъждаше за минимум 23 точки от 100, т. е. прагът за успешно полагане в тези 13 години е 23%.

С влизането в сила на ЗПУО се промени структурата на образованието, а наред с това и философията на полагането на ДЗИ, което от своя страна доведе до утвърждаване на нови учебни програми по всички предмети за всички класове, в т.ч. и за задължителните модули на профилираната подготовка. Сега се обсъждат и нови учебно-изпитни програми, които определят оценявани компетентности и формат на ДЗИ в съответствие с новите учебни програми. С тях се предлага промяна и в прага за успешно полагане на ДЗИ. Проектите предвиждат този праг да се повиши на 30% от максималния брой точки, който при различните предмети може да е различен.

Предложението се опира, от една страна, върху устойчивите резултати на зрелостниците в годините, а от друга, върху нагласите и на обществото, и на специалистите за повишаване на изискванията за придобиване на диплома за средно образование.

В същото време лицата, които не покрият успешно изискванията, ще може да получат документ за успешно завършен втори гимназиален етап и във всеки следващ момент, когато пожелаят, ще могат да се явяват на ДЗИ до успешното му полагане".

Въпреки вдигането на прага той остава под този при международни стандартизирани тестове, където са необходими не 30%, а двойно повече проценти за успешното им полагане.

Резултатите от държавните зрелостни изпити ще бъдат вписвани в дипломата за средно образование и в брой точки, и като оценка с качествен и количествен показател, уточняват още от МОН. Резултатите от държавните зрелостни изпити по желание на зрелостника може да се трансформират в оценки по скалата за оценяване, определена в European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS), и да се запишат в европейското приложение към дипломата за средно образование.

Български език и литература

На въпрос от OFFNews относно отпадането на конспект с конкретни автори и произведения по литература от МОН разясняват:

"В проектите на учебно-изпитни програми навсякъде е посочено, че учебното съдържание, върху което ще се полага ДЗИ, е изучаваното учебно съдържание в задължителните или съответно в избираемите учебни часове. В този смисъл проектът на УИП (учебно-изпитната програма) за ДЗИ по БЕЛ (български език и литература) не посочва конкретно автори и творби, а предвижда „задачите, чрез които се оценяват компетентностите от компонента Литература, (да) се формулират както върху включени, така и върху невключени в учебните програми (откъси от) художествени текстове, интерпретиращи някоя от посочените теми“.

Според проектонаредбата за компонента Литература изпитът включва "учебното съдържание, изучавано в задължителните учебни часове във втория гимназиален етап", тоест 11. и 12. клас, като е поставен акцент върху конкретни тематични области. Те са 9 по литература ("Родното и чуждото", "Миналото и паметта", "Обществото и властта", "Животът и смъртта", "Природата", "Вярата и надеждата", "Трудът и творчеството", "Изборът и раздвоението") и 7 по български (виж всички по-долу). Тук например зрелостниците ще трябва да покажат, че владеят добре книжовноезиковата норма (правописна, граматична, лексикална, пунктуационна).

Сега матурата по български и литература включва 41 въпроса - 40 тестови задачи с максимален брой точки 70 и задача за създаване на аргументативен текст, свързан с художествена творба или откъс от нея, която носи максимум 30 т. И през 2022 г. тестът остава с 41 въпроса, които ще включват: задачи с кратък свободен отговор; задачи с разширен свободен отговор; задачи за създаване на текст. Колко ще са задачите за създаване на текст не се уточнява. Максималният брой точки остава 100.

"Задачите, чрез които се оценяват компетентностите от компонента Литература, се формулират както върху включени, така и върху невключени в учебните програми (откъси от) художествени текстове, интерпретиращи някоя от посочените теми. Разпределението по видове задачи, разпределението на задачите по познавателни равнища, както и разпределението на общия брой точки между отделните задачи се определят в спецификацията, разработена в съответствие с изискванията на държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от...

 

Виж цялата новина тук: OFFNews

Автор: Александра Маркарян

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: