Новини


24Сеп2014

Образователната система във Финландия

Най-добрата образователна система в света

В последното проучване за най-добри образователни системи – PISA (Международна програма за оценка на ученици) на челно място е Финландия и това е така от 2003г. Удивителен е фактът, че през 2008г. ООН определя финландската и датската образователна система като най-добрите образователни системи в света. Каква е причината за тези постижения и какво се крие зад тези отлични резултати?

За сравнение България в това прочуване обикновено е на незавидното 45 – 48 място.

Структурата на финландското образование

Финландските родители имат правото да изберат от 3 годишна възраст да запишат децата си на детска градина. Това е избор по желание. Тези родители, които изберат да гледат децата си в домашни условия, биват подпомогнати финансово от държавата.

Предучилищното възпитание във Финландия започва от 6 годишна възраст. То също е доброволно, и близо 90% от населението се възползва от тази възможност.

Училищното образование е задължително за деца между 7г. възраст и 16г. възраст. Това задължение е въведено през 1921г.

През 60те и 70те години се състои образователна реформа по модел на образованието на ДДР. До този момент образователната финландска система е била по шведски модел, но след реформата тя става центрирана към индивидуалните образователни потребности на всеки ученик.

Достъпност на образованието

Във Финландия не съществуват частни училища. Държавната политика е да се изравни нивото на обучение във абсолютно всички училища, така че родителите да имат увереност, че всяко училище предлага високо ниво на образование. Това е финландската образователна политика от 40 години. В основата на философията на финландското образование е да се даде възможност за образование на всички един гражданин. Образованието се финансира от държавни фондове и е безплатно, включва освен образованието, топъл обяд, материали, учебници, транспорт за децата, които живеят в по-отдалечени райони. Също така учениците могат да се записват в извън учебни школи по интереси. Училищата биват финансирани според нуждите им. Повече финансиране получават училищата с по-голям брой деца в нужда – деца на социално слаби граждани или имигранти.

Наблюдава се изключителна симбиоза между отделните политически партии, които имат единомислие върху образователната политика и при политически промени не се налагат образователни реформи. Това осигурява стабилност на учителите в работата им. Този факт споделя министъра на образованието на Финландия, Хена Викунен.


Учителите като криъгълен камък за успехите в финландското образователна система

За да имат финландските ученици толкова добри резултати, безспорна е основополагащата роля на учителите и тяхната мотивация за работа, квалификация и подход към учениците.

Учителската професия във Финландия е една от най-престижните и високо платена (около 2500 Евро месечно). Критериите за прием на учител в учебно заведение е изключително завишено. Освен отлични познания върху предмета си, учителите задължително трябва да представят магистърска степен по педагогика. По-трудно е да се влезе с предмет педагогика, отколкото с медицина. Само един на десет кандидата бива одобрен. Учителят изпробва своите учителски умения пред аудитория с опитни учители преди да влезне в класна стая с ученици. За разлика от картината в други страни, учителите във Финландия след завършването си, продължават да се развиват в учителската професия.


Високо ниво на автономност, отговорност и доверие към учителите

Но високата мотивация на учителите не идва само от престижната и високо платена професия, но повече от свободата на действие, автономността с която разполагат. Във Финландия не се работи със стандартизирани изпитни системи, а учителите имат право сами да избират методите на преподаване, както и материалите, с които работят. Това им дава както изключителна автономност, така и голяма отговорност. В същото време правителството и гражданите имат високо ниво на доверие към учителите. Те участват в един и същ профсъюз и всичките му участници имат за цел да подобряват и изграждат учебната система.


Близост между учител, дете и родител

Друга причина за високата мотивация на учителите е контакта им с децата, който е топъл и приятелски. Те познават добре своите ученици, както и ...

Виж цялата новина тук: Детски градини

Автор: Анастасия Грозева, Фондация „Дом с крила“

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: