Новини


5Май2021

На училище само с чифт обувки

Националният статистически институт (НСИ) публикува данните за образованието през учебната 2020/2021 г., обхващащи предучилищното, училищното и висшето образование. Данните сами по себе си са интересни, но си струва да изведем и някои основни наблюдения и връзки с други фактори, статистики и реалности.


Предучилищно образование

В предучилищното образование виждаме намаляване на децата спрямо предишната учебна година (от 218 до 216 хиляди, или с 1%), както заради демографските процеси в страната, така и заради намаляване на обхвата на записването - за учебната година записаните са 78,1% (с 0,6 пр. п. по-малко).

В същото време броят на преподавателите остава почти непроменен - дори има слабо нарастване, което е отражение и на увеличаването на интереса към висшето педагогическо образование (писахме за това).

 

Общо образование


В общото образование също се наблюдава намаляване на учeщите, вследствие от намаляване на броя на населението във възрастовата група. Намаляват и напусналите училище. През учебната година 13 хиляди ученици са напуснали общообразователните училища. Броят на напусналите образование поради заминаване в чужбина и по семейни причини е най-висок, но и броят на напусналите поради нежелание да учат остава над 10% от напусналите, или 1400 ученици.


Индикаторите за бедност и социално включване подсказват, че бедността е сред основните причини за нежеланието и/или невъзможността за учене. Данните за 2020 г. (коментирани по-подробно тук) сочат, че делът на децата (на възраст между 1 и 15 години) с материални лишения е 38,5%, а според етническата принадлежност най-високи са стойностите при ромската общност - 77,8%. През 2020 г. 11,6% от децата нямат подходящо място за учене или писане на домашни (54,3% при ромите), 21,4% нямат достъп до книги, които са подходящи за възрастта (82,3% при ромите), а 24,6% нямат поне два чифта обувки (64,2% при ромите).


Професионално образование и обучение


Броят на учещите в професионалното образование и обучение е 138,7 хиляди. Въпреки че връзката на професионалното образование с пазара на труда е по-тясна в сравнение с тази при образованието в общообразователните училища и води до по-ниска безработица, по-голям шанс за бърза заетост и по-висока заплата, тенденциите в професионалното образование са сравнително неблагоприятни. Делът на завършващите намалява до 43,5% през 2020 г. (при 45,6% през 2019 г.).


Намалява и броят на преподавателския персонал - през настоящата учебна година преподавателският персонал в професионалните училища е 11,9 хиляди, или с 4% по-малко от предходната година. Причини за всичко това могат да се търсят във влошаването на имиджа на професионалното образование...

 

*Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ). Заглавието е на "Дневник".

 

Виж цялата новина тук: Дневник

Автор: Зорница Славова, ИПИ

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: