Новини


20Юли2018

Многообразие, човешки права и мултикултурализъм: какво мислят учениците в България, Гърция, Италия и Португалия по тези теми?

"ДРУГОСТТА" - ПРОЕКТ НА ФОНДАЦИЯ "ПРОСВЕТА"

Една от характеристиките на съвременните общества е съвместното съжителство на хора с различен етнически произход, различни религии и традиции. 


Смесица, която ежедневно се вижда и в училищната среда и която проект Другостта” изследва чрез допитване, проведено сред учениците от училищата, участвали в този важен проект.

В случая с Италия училищата, участващи в проекта, бяха: гимназия Regina Margherita, гимназия Benedetto Croce и гимназия Maria Adelaide; като броят на анкетите, събрани чрез двете проучвания, е над 360.

От страна на България в проекта участваха: СУ „Петко Рачов Славейков“ (гр. Кърджали), СУ "Паисий Хилендарски" (с. Абланица, област Благоевград), СУ „Кирил и Методий“ (гр. Бургас), ОУ „Добри Чинтулов“ (гр. Варна), СУ „Стоян Заимов“ (гр. Плевен), ОУ "Георги Кирков" (гр. Казанлък), ОУ „Пенчо Славейков“ (град Пловдив) и 3 училища от София - училище ОУ "Бенито Хуарес", ОУ "Васил Априлов" и СУ „Алберт Айнщайн“.

В Гърция в проекта бяха включени училища от две области:

  • в област Солун: 2nd Gymnasium of Ampelokipi, 4th Gymnasium of Stavroupoli, 2nd Gymnasium of Chalkidona, 1st Gymnasium of Efkarpia, 1st High School of Stavroupoli, 4th Gymnasium of Evosmos
  • в област Серес: 1st Gymnasium of Serres, Gymnasium of Skotousa, Gymnasium of N. Zichni, Gymnasium of Nigrita

 

В рамките на този проект са проведени неформални обучения във всички страни - партньори с цел повишаване на чувствителността на учениците към проблемите, свързани с културното многообразие, междукултурния диалог и активното участие в живота на местната общност, съсредоточени върху три основни теми: Човешки права, Активно гражданство и Многообразие.

 

Учениците, които участваха в неформалните обучения, отговориха на набор от въпроси от разработена анкета преди и след осъществяването на дейностите, като целта беше да се изследват настъпилите промени във възприемането на тези теми от участниците.

 

 Какви са най-важните резултати, като се отчитат данните от всички проведени анкети?

 

 

Резултатите показват сходни тенденции във всички участващи страни що се отнася до възприемането на различните теми от учениците. От анкетите, проведени в България, Италия, Португалия и Гърция, е видно, че има голям интерес към темите, свързани с различията между хората, като респондентите оценяват "различността" като положителен и обогатяващ аспект.

Какво влагат учениците в понятието „толерантност“? За мнозинството от тях това е приемане на различията в мненията и убежденията на хората. Толерантността, многообразието и различията между хората са темите, които представляват най-голям интерес за учениците, заедно с аспектите, свързани с подпомагането на  хората в неравностойно положение.
В Португалия има специален интерес към темите, свързани с управлението на конфликти,  агресията в училище и сътрудничеството и работата в екип с връстници.

 

В какво се състои "другостта"?

Отговорите на учениците от четирите страни показват, че имат опит в контактуване с „различни“ хора, като тази "различност" е от гледна точка на физически характеристики, езикови различия, различия в традициите и обичаите. Освен това, учениците в Португалия и Италия обръщат специално внимание на различията, свързани с физическите и умствените увреждания.

Учителите, като цяло, се възприемат като най-толерантни в България, Италия и Гърция, докато в Португалия представителите на училищата се считат за по-малко толерантни.

Като тенденция се забелязва положително отношение към хора, които имат различни религиозни убеждения (и тази тенденция е по-силно изразена във втората анкета); в този смисъл много ученици твърдят, че ще поканят на гости, без това да е някакъв проблем, свой съученик, който има различна религия, когато празнуват важно религиозно събитие.

 

Различно възприемане на бедността 

По-голямата част от респондентите показват неутрално мнение по темата за "бедността" (Гърция и България), а останалите ученици го оценяват силно отрицателно, като във втората анкета, проведена след обученията по проекта, процентът на тези ученици осезаемо намалява.


В Италия, за разлика от това, което може да се очаква, мнозинството от учениците се отнасят към бедността като нещо отрицателно. На въпроса "какво ще направите, ако видите някой от съучениците ви да обижда ученик, който идва от бедно семейство?", повечето ученици във всички участващи страни отговорят, че ще се намесят, защитавайки потърпевшия. Респондентите отговарят по същия начин на въпроса за възможно лошо държание към ученици с физически или умствени увреждания.

 

Агресивни или враждебни ученици?

Учениците, взели участие в анкетата, отговарят, че непрекъснато са в контакт с връстници, които са агресивни или враждебни и оценяват поведението им като естествена последица от средата, в която живеят - лоша семейна среда и обкръжение, които са ги научили, че при наличие на проблеми, те могат да бъдат разрешени само чрез насилие.

Въпреки неприемливото им поведение, повечето ученици твърдят, че ще се намесят в защита на агресивен ученик, в случай че е несправедливо обвинен. Само малък процент от респондентите няма да се намесят, защото считат, че въпреки че наказанието е несправедливо, то е заслужено поради отрицателното поведение на агресивния ученик като цяло.

Във втората анкета по-голям брой ученици отговарят, че са станали свидетели на случаи на нетолерантност или насилие срещу съученици, които са “различни“. Вероятно това е резултат от изострената чувствителност към нетолерантни действия и отношение и разбирането, че трябва да се създаде среда на нетърпимост към такива случаи.

Друг интересен факт от анкетата е, че голяма част от италианските ученици заявяват, че никога не са били свидетели на актове на насилие или нетолерантност в училище.

 

Знаят ли учениците своите права?

Повечето от анкетираните в различните държави заявяват, че знаят правата си. Голяма част от тях обаче твърдят, че не ги познават задълбочено, което оправдава желанието им да придобият допълнителни знания в тази област.


И в двете анкети, проведени преди и след обученията, се забелязва положително отношение към  "различността", в смисъл на положителна оценка и разбиране на нейната ценност и принос за живота в една общност. В този смисъл училищата са среда, която насърчава срещата на учениците с всичко, което се счита за различно, включително различните религии и традиции.


Проектът приключи, но интересът на учениците и учителите към разработените теми показва, че събраните данни и създадените обучителни ресурси ще продължат да дават своите резултати, като насърчават интереса на най-младите по тези теми.

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: