Новини


10Дек2018

Мария Донкова: Ако не можем да образоваме децата за 16 години, грешката не е в Конституцията

"Образованието е едно от трите права-задължения, които имаме по Конституция, заедно с отглеждането на децата и ученето на български език. Това са областите, които са особено сложни, особено важни и не могат да бъдат изразени единствено и само като права". Това каза в предаването "Хоризонт до обед" Мария Донкова от фондация „Пайдея“ (от гръцки - отвеждане на едно дете до знанието) по повод изказването на вицепремиера Томислав Дончев, че средното образование трябва да стане задължително и това може да се случи с промяна в Конституцията. Според нея наблюдаваме „злоупотреба с политически пиар“:

„Когато сме си правили Конституцията - основния закон, сме решили, че определящият критерий за задължението ще бъде възрастта, на която е човек. Образованието в България на българските граждани е задължително. В момента сме приели възрастовата граница. Дали ще я сменим със степен на образование е въпрос на дискусии, но няма нищо радикално в това предложение, за съжаление“.

Възрастта е определяща в повечето конституции в Европа, припомни Донкова. Държавата е гарантирала, че до 16-ата си година децата у нас могат да се образоват безплатно. Ако едно дете стане на 18 години, а не е получило основното си образование, държавата е нарушила Конституцията, смята тя:

„Ако до 16 години една държава не знае къде е едно дете и не му е дала възможности да се учи, каквито подхождат на неговите възможности, очевидно не се е справила!“.

Донкова е на мнение, че ако основното и средното образование станат задължителни, това не е непременно гаранция, че децата, които са отпаднали от системата, ще имат по-голям шанс:

„За съжаление не, защото 18-годишният, завършил пети клас, няма да можете да го занимавате по начина, по който училището занимава с учене деца. Няма как да стане, поради което сме избрали възрастова граница за задължителното образование, а не етапна. Детството е период на израстване и човек на 10 години и човек на 18 са съвършено различни“.

„Ако не можем да се организираме да образоваме децата до 16 години в 7-класна образователна система, грешката не е в Конституцията, грешката е в нас – нещо не правим като хората“, убедена е Донкова.

Управлението на образованието, което е сериозна държавна дейност, не ни се получава добре и училищата се задушават от бюрократични процедури, категорична е Донкова.  

Емил Джасим – дългогодишен учител по история -  коментира, че няма данни за етническия произход на децата, които отпадат рано от училище и за ефекта на механизма за връщането им в него:

„Средно всяка година влизат 70 000 деца в първи клас, а завършват 12-и клас 50000. Това означава, че 20 000 деца някъде по пътя изпадат от системата. Когато този механизъм...

 

Виж цялата новина тук: БНР

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: