Новини


25Фев2019

Евгения Костадинова: Изпитът по чужд език в 10-и клас носи сертификат

- Г-жо Костадинова, следващата година за първи път ще се проведе национално външно оценяване в 10-и клас, като по български език и литература и математика то е задължително. Материал от кои класове ще обхваща изпитът?

- Следващата година за първи път ще се проведе национално външно оценяване и в края на 10-и клас, когато учениците завършват първи гимназиален етап. В съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование в края на всеки от етапите – 4-ти, 7-и, 10-и клас, следва да се провежда такъв изпит.

Нормативната уредба предвижда националното външно оценяване в края на 10-и клас да включва задължително изпити по български език и литература и математика. Те трябва да проверяват компетентности, които са придобити по време на обучението на учениците в 8-и, 9-и и 10-и клас.

В края на задължителното образование, което по конституция е до 16 г., искаме да проверим нивото на функционална грамотност в областта на четенето, интерпретирането на текстове, извличането на информация, както и на математиката. България не е единствената страна, която проследява равнището на грамотността на учениците в края на задължителното образование. Към това е насочено и международното изследване PISA, което измерва компетентностите на 15-годишните, когато преобладаващата част от учениците в България са в 9-и клас, а връстниците им по правило са в 10-и. Това е така, защото училището и задължителното образование при тях започват не на седем, а на шест години.

Резултатите от националните външни оценявания обаче са значими не само за измерване на индивидуалния напредък и придобитите компетентности на учениците, но и за разгръщането на по-нататъшните политики на министерството – преосмисляне на учебни програми, стандарти.

 

- Под каква форма ще бъдат вписвани оценките в удостоверението – оценки или процентно отношение?

- Удостоверението за завършен първи гимназиален етап ще носи информация в няколко насоки – вътрешното оценяване по време на формалното образование, т.е. средноаритметичните оценки по всеки от изучаваните в 8-и, 9-и и 10-и клас учебни предмети. От друга страна, ще дава информация за резултатите под формата на точки като процент от максималния им брой по всеки предмет, по който е положен изпит от националното външно оценяване. Например ако в удостоверението като резултат от НВО по математика са записани 10 точки, това означава, че ученикът е постигнал 10% от максималния брой. Ако обаче са записани 95 точки, то той е покрил 95% от максимума. Този брой точки няма да има елиминиращ характер и няма да попречи ученикът да завърши 10-и клас и да продължи в 11-и. Тази информация обаче ще бъде значима за всеки работодател, който реши, че ще наеме лице, което представи този документ, защото ще го ориентира какви компетентности притежава лицето.

Освен за пазара на труда въз основа на резултатите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика, а по преценка на приемащите училища - и по чужд език и информационни технологии, учениците от обединените училища (до 10-и клас) ще имат възможност да продължат обучението си в други училища в паралелки, които са разкрити по допълнителен държавен прием. Класирането за втория гимназиален етап ще става посредством тези оценки.

Надяваме се, че малка част от учениците от обединените училища ще изберат да приключат обучението си в 10-и клас, а всички да продължат в 11-и и 12-и клас и затова са им осигурени възможности да го направят.

 

- С какви задачи ще трябва да се справят учениците по време на изпитите?

- Изпитите по български език и литература и математика следва да включват въпроси с избираем отговор, с кратък свободен и за създаване на текст или съответно за цялостно решаване и аргументиране на задачи. Преди края на учебните занятия през тази учебна година ще оповестим модели с примерни задачи по подобие на оповестените модели за национално външно оценяване в 7-и клас, които да ориентират учениците в оценяваните компетентности, броя на задачите, времетраенето.

Искам да подчертая, че не е важна структурата на един тест, защото учениците не бива да се учат да решават конкретен вид тест. Те трябва да могат да показват придобитите компетентности в нова и непозната ситуация. Да прилагат наученото в училище в ежедневния живот.

 

- Каква ще е продължителността на двата изпита?

- Все още обсъждаме продължителността на изпитите. За момента колегите се ориентират към продължителност от 90 минути, които се равняват на два учебни часа. Смятаме, че това не би натоварило учениците, защото те са свикнали, че една класна работа е в рамките на два учебни часа. Те са достатъчно големи, вече са полагали два пъти изпити от национални външни оценявания и затова не бива да гледат на изпитите като на нещо, което им носи стрес, а по-скоро да използват възможността да покажат какво умеят.

 

- Предвижда се и провеждане на два избираеми изпита - по чужд език и по информационни технологии за измерване на дигитална компетентност. Какви възможности дава на учениците полагането им?

- Усилията на Министерството на образованието и науката за проследяване на знанията и уменията на учениците по чужд език и за измерване на дигиталните компетентности са целенасочени и се провеждат не за първи път. От няколко години в края на 10-и клас учениците имат възможност да покажат на практика дигиталните си умения, а тази година в края на 7-и клас е предоставена възможност всеки ученик, който желае, да положи национално външно оценяване по чужд език.

Това, което е важно да знаят родителите и учениците, е какво им носи полагането на тези допълнителни изпити. В удостоверението за завършен първи гимназиален етап на всеки десетокласник, който положи национално външно оценяване по чужд език и покрие повече от 60% от максималния резултат, ще бъде записано достигнатото равнище по общата европейска езикова рамка. Това е от съществено значение за...

 

 

 

Виж цялата новина тук: Монитор

Автор: Стела Маринова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: