Новини


29Авг2018

Другостта: нови материали за обучение, насочено към толерантност, активно гражданство и уважение към човешките права

"ДРУГОСТТА" - ПРОЕКТ НА ФОНДАЦИЯ "ПРОСВЕТА"

Как можем да насърчим толерантността в училищната среда, да обучим учениците да изразяват и разбират различни гледни точки, оценявайки "различията" като добавена стойност, която е от съществено значение за живота на всяко общество?
Важен принос за постигането на тези цели има проект "Другостта". Проектът е разработен благодарение на сътрудничеството на четири международни организации: Фондация “Просвета-София“ от България, „Център за неформално образование“ от Гърция, Политехнически институт от Сантарем от Португалия и Център за творческо развитие „Данило Долчи“ от Италия.

 

Наръчник за учителя 

Наръчникът за учителя беше създаден с цел да се разработи нов подход към теми като толерантност, многообразие и активно гражданство. Той представя богата програма за обучение, която обхваща 48 теми в три раздела. Наръчникът е предназначен за учители, които биха искали да провеждат обучения си по теми, свързани с човешките права, с етническото, езиково, социално и културно многообразие на света около нас, с насърчаване на активното и съзнателно участие в живота на местните общности.

По-конкретно наръчникът за учителя е програма, състояща се от три раздела (Човешки права, Многообразие и Идентичност и активно гражданство), в който подробно са разработени 48 теми. Наръчникът е насочен към ученици в прогимназиален етап и техните учители, които се интересуват от тези важни теми в обучението.

Електронните ресурси са налични на онлайн платформа. Те се състоят от видео клипове, интерактивни тестове и викторини, интерактивни игри и други ресурси, които предизвикват активното и ангажирано участие на учениците в обученията, представени в наръчника.

Резултати от анкетата

Какво е мнението и отношението на учениците към различността, бедността, междукултурния обмен и човешките права? Доколко те са толерантни и отворени към многообразието на света около нас? 


В допълнение към обученията, проведени от учителите с техните ученици, в партньорските държави се проведе проучване чрез анкета, съставена от 30 въпроса. Учениците отговориха на въпросите преди и след изпълнението на обучителната програма в училищата.

Резултатът е многообещаващ.


Всъщност, в повечето случаи учениците разглеждат и оценяват различията като добавена стойност; ценен компонент на пътя, който имат да изминат, за да се образоват, и  на тяхното взаимно разбиране.


По-голямата част от тях смятат, че толерантността се състои в приемането на различията и възгледите на другите и в убеждението, че всички, независимо от различията, притежаваме едни и същи права.

 

Толерантността, многообразието и различията между хората са темите, които представляват най-голям интерес за учениците, както и аспекти като подпомагането на хората в неравностойно положение.

 

Друг важен аспект се отнася до съжителството и постоянните случки, които са част от ежедневието във всяко училище, с враждебни или агресивни ученици.  Участниците в допитването го тълкуват като състояние, причинено от лоша семейна среда или като естествена последица от предишни преживявания на тези ученици; минало, което ги кара да мислят, че проблемите могат да се решат само чрез насилие.

Въпреки това неприемливо поведение на агресивност, повечето ученици казват, че ще се намесят, за да защитят най-враждебните ученици в случай, че ги видят несправедливо обвинени и наказани; само малък процент от респондентите не биха се намесили в защита, защото смятат, че макар и наказанието да е несправедливо, потърпевшият го заслужава заради миналото си поведение.

Като цяло учениците познават основните си права, но не задълбочено и изчерпателно, поради което имат силен интерес да придобият повече знания и умения в тази област.

Бъдещи перспективи
Разработените продукти постигнаха голям успех, в допълнение към активното участие на ученици и учители в училищата.

 

Разработената програма и електронните инструменти вече са достъпни за всеки, който иска да засегне тези въпроси в обучението, което провежда със своите ученици. Програмата дава основа за работа в перспектива, за приемственост в ефективното използване на тези инструменти.

А вие? Искате ли да използвате "Наручника за учителя" в обученията, които предстои да провеждате?
Отидете в раздел "Ресурси" на уебстраницата на проекта http://othernessproject.eu/bg  и вижте изобилието от обучителни материали, налични на български, английски, италиански, гръцки и португалски език.

Партньори по проект „Другостта“

Проектът, финансиран по програма "Еразъм +" (Ключова дейност 2 - Стратегически партньорства в образователния сектор) включва следните партньорски организации:


Фондация „Просвета-София“ ( България) - координатор;

Център за неформално образование (Гърция) - партньор;

Instituto Politecnico de Santarem (Португалия) - партньор;

Centro per lo Sviluppo Creativo "Danilo Dolci" (Италия) - партньор.

 

Последвайте ни, за да научавате за дейности и резултати свързани с Другостта!

Прочетете последните новини за проекта на уебстраницата, следвайте страницата ни във Facebook и за всякаква допълнителна информация посетете уебсайта на проект “Другостта“.

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: