Новини


2Сеп2014

Училището не е въпрос на наръчник

Майките на първолаците ще получат наръчник как да се справят с проблемите на малкия ученик. Инициативата на асоциацията на родителите е похвална и полезна.

Наръчникът обаче няма да помогне. На училището, на учениците, на учителите, на нас като общество и на държавата (каквото е останало от нея).

Отдавна съветите не вършат работа в образователната система, която повече от 20 години се лута между миналото, бъдещето и разпокъсаното настояще. Водовъртежът от безчет идеи и нефелни реформи доведе училището дотам, че да бълва всяка година все по-малко знаещи поколения. А обществото става все по-критично и по-недоволно към образованието.

Тази учебна година ще е същата. С първия звънец ще започне и поредната говорилня за бъдещо неясно намерение за промяна. За пореден път ще се изтупат старите папки с идеи за реформи, на пореден форум ще се обсъди чуждия опит и родната традиция. За кой ли път ще се чудим защо децата не разбират Ботев и Вазов. Ще се гордеем с малкото си “лъскави” училища и ще заобиколим проблема с онези, в които масата от децата формира нивото на обществената грамотност. Ще побъбрим как училището е достатъчно да образова децата ни, но ще мълчим за частните уроци.

Всеки знае, че за да успееш, трябва да тичаш в паралелната писта на образованието. Действителността е такава - в училището стоиш, за да получиш диплома, но трябва да учиш извън него, за да успееш. Българската гимназия - профилирана, обикновена, професионална, не гарантира нищо след абитуриентския бал. Ние продължаваме да се радваме (с основание) на малкото си отличници от олимпиадите, но вече дори не се оправдаваме, че 15-годишните ни тийнейджъри са в международната графа на неграмотните. Големият проблем е, че и четвъртокласниците вече започнаха да “се борят” за последните позиции в Европа.

Дори и отговорите на въпроса защо образованието ни вече не е това, което беше, ги знаем. При всеки образователен скандал вадим едни и същи оправдания. Ту са ни виновни учебниците, ту учебните програми, ту учителите, ту министърът, ту изборите... Спорим дали да се учи това или онова и дали учебникът да е един, но никой не пита каква да е философията на образованието за децата, които ще живеят в 21-ви век.

Това е и един от големите проблеми, които ...

Виж цялата новина тук: Труд

Автор: Анета Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: