Новини


15Юни2020

Вълчев: Тази година резултатите от матурите са по-високи

Резултатите от матурите са малко по-високи от предишната година. Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев през БНТ. Учениците научиха как са се справили в петък, а анализите ще бъдат представени в сряда. 

„Това може да се дължи и на трудността, респективно на леснотата на изпитните материали. Различно е по различните предмети. Резултатите са значително по-високи по английски. Миналата година изпитът по английски беше по-труден в сравнение с предходни години. Малко по-високи са по български език и литература, което е най-големият държавен зрелостен изпит.”, посочи образователният министър. Той подчерта, че не смята, че те са катастрофални, ако ги съпоставим с предходни години. Вълчев обясни, че за да бъдат по-високи следващите години се правят промени - изпитните въпрос ще бъдат по-близки до ПИЗА и няма да мерят заучаване на знания, променят се изпитните програми, възможност да иновации.

Тази година оценките от матурите ще служат за вход в голяма част от специалностите, тъй като много вузове отмениха кандидатстудентските си изпити. „Има дисциплини, които запазиха приемните изпити – по изкуство, медицина. Почти всички системи са отворени откъм вход, но не толкова лесно се завършва, преподавателите трябва да бъдат по-взискателни.”, посочи Вълчев. Той обясни, че тази година ще се влиза по-трудно заради намалените бройки за държавна поръка. Образователният министър посочи, че  миналата година само 10% са били отличните оценки от оценката по български език и литература, докато на кандидатстудентските изпити имало повече отлични оценки.

Вълчев обясни, че през последните 10-15 години вузовете са занижили критериите, за да преборят конкуренцията за студените. „Времето за това свърши, студените са по-малко. Ние като държава ще финансираме по-малко студенти, но с по-високо финансиране на един учащ. Нямат стимули по отношение на субсидията да ги привличат самоцелно.”, заяви образователният министър. Той допълни, че комплексната оценка на качеството, която се извлича от рейтинговата система, ще донесе много повече средства, отколкото приемът на по-голям брой първокурсници. Вълчев се надява, че преобръщането на стимулите ще подобри репутацията на българските вузове. „Водим разговори с университетите, в стратегическите цели и задачи, които ще бъдат видени и в стратегията за висшето образование,  залагаме да повишат дела на текущия контрол, да ги накарат да учат ежедневно, а не само от изпит на изпит и от сесия на сесия, да бъдат по-ангажирани по време,”каза той.

Просветният министър посочи, че с въвеждането на дистанционното обучение за последните 3 месеца образователната система е направила скок. Според данните на МОН от всички, включили се в него, 73-74% от учениците са учили синхронно – във виртуални класни стаи. Останалите 25-26% са имали асинхронно обучение. 2/3 от всички, участвали в онлайн обучението, пък били по-мотивирани да учат. Вълчев обясни, че само 1-2% не са били обхванати в дистанционните уроци, но това всъщност са отпадащите ученици всяка година. 10-11% не са били включени в онлайн уроците ефективно и на тях са се носели материали вкъщи, комуникирали са по телефона, социални мрежи. Това са учениците от уязвимите групи. Доброто взаимодействие и скокът на иновациите са положителните последици от дистанционното...

 

Виж цялата новина тук: Монитор

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: