Новини


21Май2014

На учителя с любов и 40 лв. върху заплатата

На учителя с любов и 40 лв. върху заплатата 
Българските учители обират хвалби и овации два пъти в годината – за 15 септември и за 24 май. Тържествените слова на висши държавници за Деня на българската просвета и култура и славянската писменост по традиция щедро раздават благодарност за техния труд. Пак по традиция с края на деня благодарността изчезва. И така - до следващия празник.
Този 24 май няма да е по-различен. Независимо, че от февруари образователната система обсъжда проект на Стратегия за развитие на педагогическите кадри, а министърът на образованието проф. Анелия Клисарова през ден твърди пред медиите, че издигането на статута на учителя е първа цел на ведомството й. 
Феминизиране и застаряване
В държавните, общинските и частните учебни заведения у нас работят 89 748 педагози. В сравнение с 2009 г. те са намалели с 9132-ма или с 9,3% - най-вече заради намаляването на броя на децата в страната с над 7% (ниска раждаемост в минали периоди и миграция). Жените в професията са 86,3 на сто, а мъжете – 13,7 на сто. Делът на мъжете намалява всяка година, за сравнение през 2007 г. те са били 16,6 %.
Младите учители до 35-годишна възраст са едва 9,9 на сто, а тези над 55 години са 29,3 %. Близо 45 на сто от педагозите страдат от сериозни заболявания. Според някои тълкуватели на тази статистика след 10 години учителите ще са или само пенсионери, или няма да достигат. В същото време студентите, които се обучават в педагогически специалности в момента, са 20 060. Факултетите с учителски профил са 40, има два филиала, 2 центъра за квалификация и един департамент. Но в специалност „Педагогика“ влизат студентите с най-нисък успех.
Средният осигурителен доход в системата за 2012 г. е 777,63 лева, Той е с 65% по-висок в сравнение с отчетения за 2007 г. (469,22 лв.) и с 25,8% по-висок от средния за всички осигурени лица (618,06 лв.). Нарастването на средногодишния доход на учителите спрямо този на всички осигурени лица се обяснява с въведената система на делегираните бюджети, при която директорите на училищата имат право да оптимизират разходите и да определят индивидуалните възнаграждения въз основа на преподавателската натовареност и численост на персонала.
Въпреки повишаването на доходите на учителите разходите за образование в България (включително предучилищното и училищното образование), измерени като дял от брутния вътрешен продукт (БВП), са с една четвърт по-ниски от средните в Европейския съюз (ЕС). Подобно е съотношението и при разходите за възнаграждения на учителите. Те съставляват 1,5% от БВП при средно 2,2% в ЕС и 3,3% в Дания и Белгия.
Сред минусите на нашата система са още: морално остаряла нормативна уредба, липса на единна нормативна политика за учителите, липса на обща система за контрол върху качеството на обучението на бъдещите учители, липса на механизми за подкрепа на младите учители, несъвършена система за кариерно развитие, нездравословни условия за труд.
Сериозни проблеми създава липсата на промяна в моделите на преподаване, категорични са експерти. На различни форуми учители споделят, че системата се нуждае от подкрепа, за да се овладеят насилието и агресията в класните стаи, както и да се върне интересът на учениците към обучението. Учителите трябва да се справят и с още един тежък проблем – недоверието на обществото към тях, създадено от почти 20 години принизяване на професията. 
Какво обещава стратегията
Стратегията, която трябва да бъде приета спешно, за да е изпълнена до 2020 г., предвижда:
• нова нормативна база;
• държавна грижа за кариерното и финансовото израстване на учителите;
• гарантиране на качествената им подготовка;
• стимулиране на младите учители чрез стипендии за обучението им и социални придобивки, ако работят в малки населени места;
• създаване на нов орган, който да се грижи за всичките тези неща, наречен в проекта Национален съвет към министъра на образованието.
Още не е ясно кога ще бъде приета тази стратегия. Знае се само, че след месец младите учители ще получат между 30 и 50 лева увеличение на заплатите си. 
Какво да се прави
Но нито стратегията, нито повишението на възнагражденията ще дадат бърз и реален резултат. Системата на образованието се нуждае не само от свежа кръв, а от цялостна смяна на модела за подкрепа на учителя. Не може да се иска от него да е модерен и квалифициран, а да няма условия за повишаване на квалификацията. При сегашния модел на обучение ще са нужни 10 години (по изчисления на образователно министерство), за да може всеки приподавател да мине през допълнителен професионален курс. В същото време системата не признава за квалификация дори участието на учителите в международни семинари или обучения.
Издигането на статута на учителя не става с обявяване на стипендии и с безплатни квартири за педагозите, които решат да преподават в села и малки градчета. Не защото тези мерки не са от значение, а защото по-важното е в университетите за учители да се приемат не последните, а първите по успех. Това може да се случи само ако професията учител стане отново социално престижна. Тя трябва да гарантира не просто високи заплати и голяма лятна ваканция, а и качество на труда и контрол върху него. В някои страни от Европейския съюз подборът на учители е държавна политика, а в Турция един педагог учи 7 години, преди да го допуснат до класна стая.
Българският учител не се нуждае от благодарности на 24 май и забрава през останалите дни от годината. На него му трябват ясни правила за работа, за да учи и възпитава децата ни като модерни граждани на света. Звучи патетично, но всеки родител иска най-доброто за детето си, а пътят за неговото постигане минава през училището.  
Текст под таблиците:
 
Източник: Център за информационно осигуряване на образованието

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: