Новини


16Юли2018

Какво показаха матури 2018?

Първите резултати, обявени от МОН след провеждането на тазгодишните зрелостни изпити, бяха обнадеждаващи – обявената средна за страната оценка Добър 4,24,  сочи към подобрение спрямо предишната година, когато оценката беше Добър 4,22. Чувствително е намалял и делът на учениците, които не са издържали изпита при първото си явяване.

Резултатите по области обаче рисуват доста по-различна картина – в нито една от тях няма подобрение спрямо миналата година, което от своя страна сочи към грешки в изчислението на средната за страната стойност. Това показва анализ, публикуван от Института по пазарна икономика.

Разпределението на средните оценки на областно ниво не е изобщо изненадващо – традиционно в повечето области оценките са много близки до Добър 4, като няколко области като София-столица, Пловдив, Варна и Смолян постигат чувствително по-добри резултати спрямо останалите.

Дял на слабите оценки по области

През 2018 г. изглежда няма значителна връзка между средния успех на матурата по БЕЛ и дела на учениците, които не са я издържали. Въпреки че и по този показател най-зле се представят областите Ямбол и Кърджали с над 15% скъсани, интересни са дяловете на неиздържалите в областите Плевен и Силистра – малко над 10%. Като цяло обаче няма изненади и тук – в столицата практически всички явили се успяват да издържат матурата, но в много области значителна част от учениците се провалят.

Този показател, съчетан с чувствителните разлики в средната оценка,насочва вниманието към сериозните неравенства в качеството на предоставяното образование (ако, разбира се, приемем, че към момента матурите и външните оценявания са единственият редовен и обективен измерител за резултати и качество на обучението).

Добрата новина тази година идва от дела на слабите оценки на зрелостния изпит, който намалява във всички области. Подобно на средната оценка, и тук динамиката не е хомогенна – докато в Пазарджик делът на скъсаните е намалял с над 5 процентни пункта в сравнение с 2017 г., в Ямбол, Кърджали и Бургас – с над четири пункта. Областите, където спадът е по-незначителен, са най-вече такива, в които скъсаните вече са много малка част от общия брой явили се ученици.

Тазгодишното обръщане на тенденцията към ръст на дела на неиздържалите матурата в редица области може да се дължи на по-добро съблюдаване на повишените мерки за сигурност, въведени преди няколко години, или като цяло по-голям брой лесни въпроси, което помага за покриването на минималните изисквания. Във всички случаи, необходимо е да изчакаме поне още година, за да установим дали спадът на дяла на слабите оценки е устойчива тенденция или особеност на тазгодишния зрелостен изпит.

Проблемът с изчислението на средната оценка

Между оценките по области и националната средна стойност има видимо разминаване. Въпреки че в нито една от областите няма увеличение на оценката спрямо миналата година, според МОН средната за страната оценка се е повишила с около десет стотни. Това, разбира се, е статистически невъзможно. Тази година обаче изглежда подходът към изчислението на средната оценка отново е различен. Докато през 2017 г. като средна за страната оценка беше представена просто аритметичната средна стойност от резултатите на областите, без да се отчита неравният брой ученици в тях (което доведе до подценяването ѝ), то тази година подходът е друг.

Като цяло не става ясно как се достига до представената средна оценка от 4,24 на матурата по БЕЛ. Ако беше приложен миналогодишният подход, то тя би следвало да е 3,95 благодарение на резкия спад в някои области, описан по-горе. Изчисление, което не взема предвид оценките под 3,00, от своя страна, би довело до чувствително по-висока средна оценка – 4,35. В крайна сметка, за целите на тази статия (и графиката на динамиката по-горе) приемаме, че реалната средна за страната оценка е средната на тази на областите, претеглена спрямо броя явили се ученици в тях, или Добър 4,06 според изчисленията на ИПИ. Освен че тази стойност е с почти 20 стотни под обявената от МОН, тя е от значение и за тенденцията, тъй като сочи значителен спад спрямо миналата година, когато тя (изчислена по същия метод от ИПИ) беше Добър 4,22, и на практика бележи най-слабият резултат от началото на провеждане на зрелостните изпити насам...

 

Виж цялата новина тук: Teacher.bg

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: