Български език и литература


Български език за 11.–12. клас. Профилирана подготовка.
Модул 1. Езикът и обществото

(Красимира Алексова, Йовка Тишева, Руска Станчева, Борислав Борисов)

 

 


Учебникът по български език за профилирана подготовка за 11. и 12. клас
‒ модул „Езикът и обществото“, е създаден от екип от водещи специалисти както в областта на класическите езиковедски дисциплини, така и в областта на такива съвременни приложни лингвистични дисциплини, като психолингвистиката и социолингвистиката. С оглед спецификата на програмата за профилирана подготовка учебникът е предназначен за ползване в две последователни години от ученици, които имат подчертани интереси към езика ‒ към неговия исторически развой и най-вече към особеностите на проявленията му в психолингвистичен и в социолингвистичен аспект.
Предимствата на учебника са:
– максимално кратко и ясно поднесена информация по предвидените от учебната програма теми;
– наличие на много допълнителни текстове, съдържащи специализирана информация по разглежданите теми;
– множество разнообразни по степен на трудност и по тип задачи, насочени най-вече към усвояването на специфичната лингвистична информация, както и към усъвършенстването на функционалната грамотност на учениците;
– отличен графичен дизайн, подпомагащ възприемането на вложената в учебника информация.
Изданието е функционално и поради това, че съчетава функциите на учебник, христоматия и учебна тетрадка, тъй като за по-голямата част от включените задачи е предвидено място за решения.

 

Литература за 11. – 12. клас. Профилирана подготовка.
Модул 3. Диалогични прочити

(Албена Хранова, Петър Алексиев, Пламен Дойнов, Гергина Кръстева, Димитър Кръстев, Биляна Курташева, Любов Шишкова, Росица Игнатова-Василева, Марин Бодаков)

 

 


Какво представлява междутекстовостта и какъв е механизмът,
 по който връзките между книгите опират в един безкраен културен хоризонт? Как един от най-изявените представители на световната литературна мисъл през 20. век – Хорхе Луис Борхес, свързва Вселената с Библиотеката? В какво се изразява духовното родство между автори от различни епохи и географски ширини? Как разработват мотива за любовта О. Хенри в разказа си „Даровете на влъхвите” и Георги Господинов в своята коледна история „О, Хенри”? По какво си приличат и по какво се различават великите страдалци – библейският Йов и Йовковият Вълкадин? Как литературата и киното си общуват при интерпретациите на „Вчера”?
На тези и на много други загадки отговаря учебникът за профилирана подготовка по литература, модул 3 „Диалогични прочити” за 11. и 12. клас на издателство „Просвета – София”. Написан от утвърдени специалисти, той представя избраните произведения от програмата както прецизно от научна гледна точка, така и по достъпен и интересен за гимназистите начин. В неговите 160 страници са поместени целите произведения или необходимите откъси от предвидените за изучаване творби.
Уроците са с ясна структура и първоначално вниманието се концентрира върху всяка творба поотделно. Знанията се овладяват чрез рубриката „Работа с текста”, в която се предлагат варианти за осмисляне на произведенията и се правят много междутекстови връзки, които са във фокуса на вниманието в учебната програма за профилирана подготовка по литература за 11. и 12. клас. В края на всяка тема е предвиден урок за диалога на свързаните произведения. Приложените подходи целят да улеснят работата на учителите и да обогатят литературната култура на гимназистите.
Учебникът се отличава с елегантен графичен дизайн и прецизно подбрани илюстрации. С него постигането на очакваните резултати от обучението и успехът на държавните зрелостни изпити по профилирана подготовка след 12. клас са гарантирани.

Книгата за учителя предлага:
– обзор на учебното съдържание и на подходите за преподаване;
– допълнителни материали към всяка тема;
– тестови задачи към всеки дял;
– учебна програма;
– примерно годишно тематично разпределение на учебните часове за 11. и 12. клас.

 

Литература за 11. – 12. клас. Профилирана подготовка.
Модул 4. Критическо четене

(Владимир Атанасов, Ани Илков)

 


Модулът „Критическо четене” за 11. – 12. клас
, профилирана подготовка по литература, с автори проф. Владимир Атанасов и доц. д-р Ани Илков, представя задълбочени анализи върху произведенията от програмата, насочени към ученици с изявен интерес към предмета. Учебникът цели да разшири общата култура на единайсетокласниците и дванайсетокласниците и да ги поощри да разсъждават върху теми и проблеми от литературата, които са актуални и до днес. Учебникът постига баланс между произведения от български и чуждестранни автори и залага на игрови момент при представянето им. Въпросите и задачите, поместени след всяка урочна единица, покриват компетентностите, заложени в програмата, и служат за затвърждаване на придобитите в хода на уроците знания. Рубриките „Знаете ли, че” и „Афоризъм” запознават учениците с любопитни, малко познати факти за литературата, културата и историята. Учебникът силно застъпва критическото мислене при разглеждането на произведенията, а в рубриката „Критическо четене” са представени литературнокритически тези на утвърдени автори и литературоведи, върху които учениците да разсъждават. Рубриката „Творческо писане” стимулира оригиналното мислене на единайсетокласниците и дванайсетокласниците. В учебника са поместени целите произведения или откъси от предвидените за изучаване творби.

 
Споделете с приятели


Открий ни в: