Новини


19Ное2014

Забавачка и вкъщи

Родителите на четиригодишните деца да имат възможност да ги обучават и вкъщи, но по програмите на просветното министерство. Това е една от идеите, която може да залегне в проекта за нов образователен закон. Повод за нея е силното недоволство на родителите от предложението забавачката да бъде задължителна. Тя бе един от препъникамъните за приемането на просветния закон, предложен от ГЕРБ, в 41-ия парламент, защото родители излязоха на протест. Бъдещият председател на образователната комисия Милена Дамянова от ГЕРБ заяви, че ще внесе проекта, който бе наполовина приет тогава, но с леки корекции. Една от тях може да бъде именно задължителната забавачка, като вариантът е децата да се обучават "в самостоятелна форма". За идеята детската градина да може да се пренесе и у дома е намекнато и в приоритетите на правителството, където е записано, че ще има "иновативни форми за ранно обучение" на децата. Не е ясно обаче как точно ще се проверява дали хлапетата покриват критериите на МОН, ако учат у дома. Публикуваме становища на експерти по темата.


Цвета БРЕСТНИЧКА, АСОЦИАЦИЯ „РОДИТЕЛИ”: Важно е в какви условия ще се социализират 
По принцип идеята децата да ходят на предучилищна забавачка е за да се научат да общуват на ниво, подходящо за възрастта им. Да спазват общи привила, които са по-динамични като същност от правилата в семейството, защото там в група с други деца, се научават да правят неща, свързани и с познавателното им развитие. Ползите за детето са, че когато попадне в училище, то е подготвено да съществува в среда, по-различна от семейната. Естествено, много е важно в какви условия се случва обучението в забавачките. Ако групата е препълнена, например ако са 30 деца с един учител, това не е полезно за малчуганите, защото те седят с часове на едно място, изморяват се и т.н. От тази гледна точка по-добре е детето да си бъде вкъщи. Но принципно е добре и да се научи да спазва правила, малчуганите да набират опит от общуване с връстниците си. Да има варианти, в които да прекарва по няколко часа на ден в среда извън семейството. 
Ние подкрепяме това, че държавата може да осигури условия всички деца да могат да посещават целодневни детски градини, според нас това би било добре за тях. Разбира се, условията в забавачките трябва да са подходящи за четиригодишните. Да не се гони пълен обхват на децата в тази възраст, а да има ясна проследяемост на ползите от колективното обучение. 
Ние сме привърженици на това децата да посещават такива групи, за да не изостават в социалното си развитие. Тези групи обаче не трябва да са самоцел, а да предлагат подходящи условия .Когато групата е препълнена, те не се научават на пълноценно общуване, по-скоро се изнервят и изморяват, склонни са да проявяват агресивно поведение към връстниците си.


КРАСИМИР КАЛПАКОВ, ПСИХОЛОГ: Трудно ще се впишат в обществото 
Идеята не е много добра от гледна точка на социализацията. Общувайки помежду си, децата обменят опит под формата на ролеви игри. Това означава да се справят с различни ситуации. По този начин придобиват емоционална зрялост, за да бъдат по-адаптивни. Социализацията е много важно нещо, защото ...

Виж цялата новина тук: Монитор

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: