Новини


13Фев2019

Вместо бележник: 11 хил. начални ученици с лично портфолио за проследяване на напредъка им

11 хил. ученици от началния курс (I-IV клас) ще получат лично портфолио, в което ще бъдат отразявани напредъкът, постиженията им, както и активността им в клас. То ще представлява папка с учебни материали и задания, по които са работили. Целта му е да се даде възможност за оценка и на самия процес на учене, на положените усилия от детето, а не само достигнатото накрая знание, както и да позволи на учителите да работят в екип и да планират заедно подходите към ученика, съобразно потенциала и заложбите му.

Създаването на лично портфолио за 11 хил. начални ученици през учебната 2019/2020 г. е част от проекта за национална програма "Заедно в грижата за ученика" на Министерството на образованието и науката, публикуван за обсъждане преди гласуването му от Министерския съвет.

"Мотивирането на учителите да прилагат методи на проследяване и оценяване напредъка на учениците, които да включват участие на класа в избора на стратегии и критерии за оценяване и поемане на съвместна отговорност за крайния резултат, е значима задача пред българското образование. Тя може да се постигне чрез създаване на портфолио на всеки ученик - индивидуална папка с учебни материали и колекция от задания, доказващи усилията, прогреса и постиженията му", пишат от МОН във встъпителната част на програмата.

Те подчертават, че портфолиото е особено важно в началния етап на училищното обучение, когато учениците не повтарят класа и оценяването е с качествени оценки, а не с количествени - от Слаб (2) до Отличен (6), както е от началото на прогимназията (V клас) до края на втория гимназиален етап (XII клас).

"Особено съществено е то в началния етап, където в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование учениците не повтарят класа и оценяването е с качествени оценки. Чрез портфолиото не само се обогатява традиционната система за оценяване, но се усъвършенстват редица умения на ученика за подреждане и организиране на собствената им работа, като част от компетенциите на съвременния човек. Не на последно място то е средство, посредством което се приобщават родителите към проблемите в развитието на учениците, при това по начин, невъзможен с други типове оценяване. Стимулиращите функции на портфолиото предявяват изисквания не само към съдържанието, но и към и външния му вид – въпрос често подценяван и оправдаван с възможностите на родителите или училището. Този проблем може да бъде компенсиран чрез осигуряване на функционални папки, еднакви за учениците от класа.

Съдържанието на ученическото портфолио дава богата информация за интересите и заложбите на ученика, за напредъка му в една или няколко предметни области за определен период от време, за индивидуалните му способности и умението му да преценява своята дейност и да я съотнася към другите, за евентуалните специални нужди и пр. Събирането на тази информация е продължителен процес, който надхвърля взаимодействията в класната стая", пишат още от МОН.

Националната програма цели още да се осигурят плавни преходи между детската градина и училището, от една страна, и между началния етап и прогимназиалния, от друга. В тази връзка се планира провеждането на работни срещи и посещения на начални учители в детска градина за запознаване с индивидуалните особености на децата, които предстои да постъпят в първи клас, както и реализирането на съвместна преподавателска дейност в детската градина и в училище, свързана с по-успешна адаптация на децата към новата им социална роля на ученици.

"Идентифицирането и правилното насочване на интелектуалния и творчески потенциал на ученика следва да започва от детската градина и да подкрепя процеса на планиране на обучението. Резултатите от диагностиката на училищната готовност на детето в детската градина сами по себе си са значими, но недостатъчни за планиране на педагогическата дейност в училище", обясняват от МОН.

За осигуряването на плавен преход между началния и прогимназиалния етап (от четвърти към пети клас) началният учител и прогимназиални учители по различни предмети ще разработват материали и ще провеждат съвместни уроци.

Общият бюджет на програмата е 1 млн. лева.

За създаване на индивидуално портфолио на децата се предвиждат общо 350 000 лв., като в сумата за този първи модул от програмата са включени и разходите за мониторинг. За втория - "Осигуряване на условия за екипна работа на учителите от началния етап с детски учители и с учители по учебни предмети от прогимназиалния етап" – са заложени 650 000 лв., вкл. за мониторинг.

Ще се осигурява допълнително заплащане на учителите за работа до 10 часа...

 

Виж цялата новина тук: OFFNews

Автор: Александра Маркарян

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: