Новини


18Юли2014

Учениците не бива да са роби

Бизнесорганизациите са притеснени, че новото дуално обучение - учене чрез работа, което се въвежда със Закона за професионалното образование, ще ги натовари с нови тежести по финансиране на практиките на учениците, без държавата да поеме и своя дял. И предложиха: учениците да си платят обучението, ако после не останат на работа в предприятието, в което са практикували. Имат ли право да искат това? "Стандарт" попита председателя на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.

Реформата в професионалното образовани би трябвало да върви заедно с реформата в общото образование. За съжаление в момента и за двете само се говори, а на практика буксуват.
Професионалното образование се отдалечи безкрайно от бизнес средата и стана работилница за професии, далеч от реалната реализация. Така тиражираното от година насам "дуално" обучение е най-ефективното професионално образование, водещи държави с този тип обучение са Германия и Австрия. То се изразява в достатъчен брой практически часове в съотношение до 2/3 от общия брой учебни часове.
У нас сега професионалните гимназии предлагат часове по практика много под половината от общия брой. И сега, както е характерно за България, следва пазарлъкът за това, кой ще осигури средата за практическите часове на учениците. В едни силни икономики като Германия и Австрия не е проблем за бизнеса да финансира подготовката на учениците за квалифицирани работници. В Полша разкриването на професионална паралелка се случва само след намиране на производствено предприятие, което да осигури практиката на обучаемите. Но в България бизнесът като цяло не е набрал икономическа мощ или не е придобил желание да поиска да поеме практиката и реализацията на завършилите ученици.
Държавата, респективно Министерството на образованието и науката, от своя страна иска да започне въвеждането на "дуално" обучение, но без да се ангажира финансово с това, като иска да го ...

Виж цялата новина тук: Стандарт

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: