Новини


24Фев2015

Учебникът – винаги в час

Учебникът е особена книга – освен че трябва да дава основни знания за света около нас, за отношенията между хората и за историята, той трябва винаги да е в час със съвременния живот, техническия напредък, политическите промени. Затова често се налага в учебниците да се правят промени. 

Например в учебник от 2005 г. децата няма да открият нищо за слънчевите електроцентрали или ветрогенераторите. Когато е писан учебникът, тези модерни енергийни системи са се споменавали само в научнофантастичните романи и филми. Днес обаче те са навсякъде из страната. Много деца ги виждат дори на покривите на своите домове.

Друг пример - промените в Европейския съюз също налагат да се актуализират данните в учебниците, особено в тези по човекът и обществото и история и цивилизация. Просто те трябва да са верни – да отразяват това, че България и Румъния са членки на ЕС от 2007 г., а след тях през 2013 г. се присъедини и Хърватия. Динамиката на живота изисква информацията да се допълва, да се прецизират дефиниции, да отпадат ненужни понятия.  Така учебникът става по-актуален, по-точен и по-лесен за възприемане. Ако не се променя съдържанието на уроците, той остарява и става безинтересен за децата. 

Воден от желанието си винаги да предлага актуално учебно съдържание, екипът на  „Просвета“ и тази година осъвремени свои издания. Най-значителни структурни и съдържателни промени претърпяха учебниците по човекът и природата и човекът и обществото за 4. клас.

ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА

„При преработката на двата комплекта по човекът и природата за 4. клас част от илюстрациите и схемите бяха заменени с по-качествени, по-достъпни за учениците и с такива, които по-добре онагледяват учебното съдържание - сподели главният редактор на „Просвета“ Кина Андреева. - По препоръки на експерти и учители бяха направени по-точни и по-разбираеми ред формулировки на важни понятия. В тестовете в края на всеки раздел в учебника с водещ автор Л. Найденова освен въпроси с избираем отговор са добавени въпроси с отворен отговор, каквито има на външното оценяване. Важно предимство на обновеното издание е олекотеният език. Промените правят учебника по-достъпен за учениците и по-лесен за преподаване от учителите.” 

Учебният комплект с водещ автор М. Кабасанова също е осъвременен в своите три компонента: учебник, учебна тетрадка и книга за учителя. Основната цел на преработката е учебникът да бъде по-лек за четене. Прецизирани са схеми, които улесняват възприемането на сложни процеси и явления: топлопроводимостта на металите, производството на вар и др. Урокът за слънчевата енергия е изцяло нов, като понятието е обяснено чрез примери от заобикалящата ни действителност. Извадени са понятия, които не са задължителни според учебната програма. Дадени са много добри и разбираеми за децата определения за трептене, триене, движение, сили и др. Подменени са илюстрациите в целия комплект за по-добро възприемане на учебния материал.

И в двата учебника са включени повече задачи за проектна работа, проучване и други съвременни форми на обучение и затвърдяване на учебния материал.

ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО

Може ли в рамките на тридесет-четиридесет реда да се разкажат няколко века от българската история, и то така, че да ги разбере, запомни и осмисли деветгодишно дете?  Трудно е, но е възможно – това се вижда от обновените учебници по човекът и обществото за 4. клас на „Просвета“.

„Точно с цел да олекотим учебниците, да ги направим по-достъпни за учениците направихме значителни промени - уточни Мария Босева, редактор по роден край, човекът и обществото и история и цивилизация в „Просвета“. - Ръководихме се от препоръки на учители и общественици. При преработката взехме предвид и съветите на експерти методици. Така че в рамките на действащата учебна програма направихме преподаването на този предмет по-съвременно, по-лесно за учителите и по-достъпно за малките ученици. Учебниците са одобрени от МОН и вече са на разположение на учителите за избор.“

В учебния комплект по човекът и обществото с автори М. Радева и М. Манева почти всички текстове са олекотени, отпаднали са трудни понятия, подменени са илюстрации. Съкратена е информацията за етапите на изграждането на обединена Европа за сметка на повече подробности за България. Броят на задачите в някои уроци е намален, а съдържанието им е подкрепено с множество близки до децата илюстрации. Избегнати са понятия като „полезни изкопаеми“ и е поставен акцент върху екологичното възпитание чрез предложения за малки учебни проекти за опазването на природата в родния край. 

Внесени са подобрения в структурата и в представянето на учебното съдържание и в комплекта на С. Стоянова и Л. Манева. Броят на задачите е намален, за да може да се изпълнят в рамките на един учебен час. Добавена е таблица на арабските и римските цифри. В географските теми са премахнати малките карти на защитени територии и вместо тях са поставени снимки на обекти от тези територии, които въздействат по-емоционално и се запомнят по-лесно: Сребърна, Райското пръскало и др. Картите за трудови дейности, съдържащи много условни знаци, са с увеличен размер, за да се работи по-лесно с тях. Както и в другия комплект, данните за броя на страните в ЕС, евродепутатите, комисарите и др. са актуализирани. И в двата учебника има линия на времето, по която децата бързо се ориентират кое събитие кога се е случило. 

Чрез примери от миналото и настоящето и двата учебника възпитават в патриотизъм, изграждат съзнание за национална принадлежност и представят  България като родина на всички български граждани. 

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: