Новини


30Сеп2014

Предимствата на образованието „две в едно”

Две в едно: системата на дуалното обучение е въведена и функционира много успешно в Германия и отчасти в Швейцария и Австрия. Какво я прави толкова популярна? Приложима ли е тя също и в България? 
Дуалното образование представлява паралелно обучение на две места - в професионално училище и в предприятие, като едновременно с теорията учещите 
придобиват и безценни практически умения 
И понеже става въпрос за хора, правещи първи стъпки в професията, по-старите работници и служители проявяват необходимото разбиране и не губят излишно време да се оплакват на началниците си, че някой си бил неопитен. 
Това обаче далеч не е единственото предимство на дуалното обучение. Тъй като резултатите от матурите са решаващи, много младежи решават да си спестят нервите и усилията покрай кандидатстването. Милион и половина млади хора, ако трябва да сме точни. В края на тригодишното обучение учещите полагат изпит пред съответната професионална камара и получават 
сертификат за придобиване на специалност 
който се признава в цял свят. 
Тук обаче не става въпрос за нова форма на образование – напротив. Професионалното обучение има дълга традиция в Германия, където още през Ранното средновековие майсторите посвещават чираците в даден занаят. А през 1869 година е приет закон, според който работодателите са длъжни да образоват непълнолетните си работници. Днес германците могат да избират измежду общо 344 професии и да излязат от учебните заведения не само с дипломи, но и с практически способности. 
Мотото „колкото повече, толкова повече” следва и Занаятчийската камара в Кьолн. От 2010 година насам тя предлага програма за тройна квалификация. Всяка година за триално следване се записват средно 20 младежи, които изучават и практикуват традиционни занаяти като дърводелство или пекарство например, а накрая 
получават три дипломи - за калфа, майстор и мениджър 
Програмата е изключително натоварена с почти 80 учебни часа седмично. Онлайн лекциите спестяват време за пътуване, но студентите трябва да са доста гъвкави. Усвояването на рядко срещани умения обаче им действа мотивиращо, понеже имат ясна цел и не се притесняват, че няма да си намерят работа. Защото е обществена тайна, че в страни като Германия тясно специализираните кадри са изключително търсени и много добре платени. 
В България е широко разпространено схващането, че след училище логично идва университетът, а една или повече пропуснати години се считат за загуба на време и пари. Тъй като германските зрелостници имат значително по-голям избор по отношение на формата на обучение, те се притесняват главно за това кой тип следване им пасва най-добре индивидуално. Пред подобно решение е била изправена миналата година и Мона Хойбрехт, която нямала ни най-малка представа с какво иска да се занимава. Затова очакванията и надеждите й били големи, когато в единайсети клас посетила панаира на образованието в Мюнхен заедно със съучениците си. „Там се запознах по-отблизо с дуалната система и бях страшно впечатлена”, разказва Мона. Тя твърди, че й е много по-лесно да учи, когато изпробва сама нещата, и по-късно решава, че дуалното следване със специалност банкерство е най-подходящо за нея. 
Дуалното следване е форма на дуално образование с тази разлика, че теоретичната част се преподава във ВУЗ. След три години тя ще е ...

Виж цялата новина тук: Монитор

Автор: ДОЙЧЕ ВЕЛЕ

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: