Новини


8Фев2016

Пет идеи за новия министър на образованието

"Дължим на учениците си да ги направим мислещи и реализирани хора и отговорни граждани, за да можем всички да живеем по-добре." Мнението на учителя от СОУ "Любен Каравелов", Копривщица, Ивелина Пашова ясно илюстрира целта, която би трябвало да води политиките в образованието. А според изследване за икономическите ползи от образованието, ако реформата се случи в тази посока, т.е. ако се затвори пропастта в постиженията и се наблегне на уменията, това би добавило 1% към БВП на страната на година. "Какво по-хубаво за икономическия растеж от това", пита Ивелина Пашова.

За да се стигне дотам обаче, има много път, по който нито едно правителство през последните години не е направило реална заявка, че иска и може да тръгне. Промените в сектора се правят на парче, вторачени в дребни детайли и далеч от голямата картина. Смяната на образователния министър тази седмица - макар и несвързана с проблемите на образованието, е нов шанс да се тръгне смело по този път. Ето няколко идеи за спирки по него.

1. Инвестиции в мотивирани учители

Колкото и прогресивна реформа да заложат политиците, учителите са тези, които ще трябва да я реализират. Както във всяка гилдия, и сред преподавателите има няколко групи - активните и търсещи новото, застиналите в удобния навик и тези по средата, на които им трябва просто побутване. Това побутване могат да бъдат различни стимули (съвсем не само финансови), но най-вече навременна и ефективна подкрепа. Тя започва със самата квалификация на учителите, която трябва да развие у тях способности да обучават учениците на новите изисквания от образованието - а те са не просто знания, но и умения за справяне в живота, за общуване, за това да си активен гражданин. Продължава и по време на работата на учителите в училище - както с допълнителни обучения, така и през свободата да избират методи на преподаване, адекватни методически насоки и съдействие при трудни казуси с ученици или родители.

Заместник-деканът на педагогическия факултет на Пловдивския университет проф. Галин Цоков обръща внимание на факта, че за подготовката на един учител се инвестират два пъти по-малко средства отколкото е стандартът за издръжка на един ученик. От тези пари трябва да се отдели за практиката на бъдещите учители, която е изключителна недостатъчна. "Учителите влизат в системата с много малко практика - едва 9-11% от обучението им е практическо, което води до шок и несправяне в момента, в който - сами! - трябва да се справят с реалността", коментира ...

Виж цялата новина тук: Капитал

Автор: Люба Йорданова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: