Новини


15Юли2014

Олигополката Клисарова

Представете си, че министърът на земеделието реши в България да се произвежда само един вид сирене и кашкавал - от краве мляко и от една държавна мандра, и постави това за всенародно обсъждане в интернет за десетина дни. Едни ще викат „Браво!”, други ще реват „Идиот!”, трети ще дават съвети на мандраджиите как се прави вкусно и евтино сирене. Но това не е толкова важно. Важното е да се произвежда един вид сирене и кашкавал, за да може министърът да контролира количеството, качеството, разпространението и цената.

Какво ще се случи? Ще бъде нарушен балансът между предлагане и търсене и ще се появят нелегални производители, които да задоволят потребителите на сирене и кашкавал от овче, биволско и козе мляко. Цената на тези продукти ще скочи, защото трябва да покрива охраната на нелегалните мандри и рушветите за полицаи и служители на Агенцията по храните, които да държат чадър над подземния бизнес.

Дори Хитлер

не посегнал

на учебниците

Когато държавата забранява нещо, обикновено първо се появява дефицит, след това - черна борса, корупция и организирана престъпност. Така се е родила мафията в САЩ по време на сухия режим през 30-те години на миналия век. Но не така е постъпил Хитлер по същото време в нацистка Германия - дори той не посегнал на няколкото учебника по един предмет, въпреки че нищо не го е спирало да го стори. Е, съдържанието им е било контролирано от специална комисия (както е сега у нас), но конкуренцията била запазена.

Днес, почти 100 години след тези два важни урока, отиващата си министърка Анелия Клисарова води българското образование право към грешното решение да въведе един учебник по предмет от 1. до 8. клас. Ще стане следното:

1. Учебниците ще са още по-отблъскващи за учениците - евтина хартия, лоши илюстрации, некачествен печат. А съдържанието? Можете да си представите на какво равнище ще е то, щом министърката си мисли, че учители ще пишат единствения и неповторим учебник безплатно. Къде ги тези учители доброволци?

2. Учениците, които искат да постигнат повече и да продължат образованието си в университет, ще затъват в общата посредственост. А тези, които нямат високи амбиции, съвсем ще изгубят желание да напредват. В резултат всички ще станат еднакво необразовани. И еднакво бедни в бъдеще.

3. Образованието ще поскъпне - допълващите помагала на частните издателства ще трябва да компенсират недостатъците на държавния единен учебник и цената им ще се повиши. По предварителни оценки на Асоциация „Българска книга” те ще струват по 200-300 лв. на ученик годишно и тези пари ще ги плащат родителите.

4. Богатите ще стават по-богати, а бедните - още по-бедни, защото родителите с по-големи финансови възможности ще търсят частни учители и школи за децата си, които след това ще продължат в университети у нас или в чужбина и ще си намерят по-добре платена работа. А хората с по-скромни доходи ще бъдат принудени да оставят децата си на нивото на държавния базисен учебник и съответно - без перспектива за добре платена работа.

 

Печатница

за пари

 

Някои заподозряха, че именно това е целта - да се отглеждат неуки бъдещи нискоквалифицирани работници и безработни, нов пролетариат, който, както учеше другарят Ленин, е гръбнакът на комунистическата партия. А у нас тя вече съвсем изгуби обществена подкрепа, както показаха евроизборите през май. Е, Клисарова едва ли има интелектуален багаж за толкова сложен и дългосрочен стратегически план. Нейните умения се свеждат по-скоро до следното:

Прословутата печатница на МОН Наука и образование АД, която сега стояла без работа и трябвало да ѝ се създаде такава чрез въвеждането само на един учебник, писан и произвеждан от МОН, изобщо не е само на министерството, а и на червения депутат Петър Кънев, който е член на икономическата и бюджетната парламентарни комисии. Това всеки гражданин може да провери чрез справка в Имотния регистър за периода 2005-2013 г. Морално ли е един министър да наговори толкова много неверни неща (грубо уронващи престижа на институцията), за да осигури в крайна сметка на пожар държавни поръчки за свой съпартиец?” - възмути се открито Пламен Паскалев, главен асистент по математика, автор на учебни помагала и управител на издателство „Архимед”.

 

Конкуренцията

вече е орязана

 

Що се отнася до твърденията на отиващата си министърка, че с промените в Наредба №5 за оценяване и добряване на учебниците и учебните помагала ще се запази конкуренцията, ето какво казва Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в свое Решение №707 от 2011 г. по повод ограничението до три учебника по предмет:

Проблем за конкуренцията на пазара на учебници според КЗК представлява свързаното с тези норми правило по чл. 3 от Наредба № 5/2003 г., според което по даден предмет за даден клас одобрение могат да получат максимум три учебника. Според КЗК цитираната норма представлява количествено ограничение на конкуренцията на пазара на учебници, тъй като би могло да доведе до ограничаване на кръга от участници. Това е така, тъй като нормата създава възможност извън одобрените учебни материали да останат проекти на издателства, които отговарят на държавните образователни изисквания, т.е. тяхното съдържание и цялостно оформление са в съответствие с определените от законодателя критерии. Отпадането на тези проекти би намалило стимулите на издателствата, които са ги подготвили, да участват на пазара и дори би могло да ги мотивира да излязат от този пазар.

По-тесният кръг от участници на пазара, от своя страна, ще намали стимулите на действащите предприятия да инвестират в изготвянето на все по-качествени учебници и учебни материали, което е вероятно да окаже влияние върху качеството на образованието. От друга страна, изискването за одобряване на максимум три учебника по даден предмет за даден клас води и до стесняване на възможностите за избор от страна на учителите на учебни материали, които най-пълно отговарят на нуждите на техните ученици.

Същевременно, изискването за одобряване на максимум три учебника по даден предмет за даден клас води до създаване на олигополна структура на пазара на учебници по определен предмет за даден клас. При такава структура малкият брой участници действат независимо, но съобразявайки се с действията и политиката на своите конкуренти. Такава структура способства за определянето на сходни и дори еднакви цени на учебните материали, което би могло да окаже негативно влияние върху развитието на конкуренцията на пазара на учебници.

Иначе казано, според КЗК с въвеждането на един учебник Клисарова ще увеличи тройно олигополната структура на пазара до почти тотален монопол. Брей, голяма олигополка, голямо чудо!

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Георги Шарабов

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: