Новини


6Мар2015

МОН предлага студентите да завършват с единен държавен изпит

Студентите да завършват висше образование с национален изпит по съответната специалност - такава идея лансира вчера министърът на образованието Тодор Танев след заседание на ресорната комисия в парламента. "След като държавата е дала пари и иска определено качество, следователно трябва да влезе във функцията си и да определя кой наистина е завършил и кой не", обясни идеята си Танев. "Държавни изпити съществуват, но те са организирани от конкретното висше учебно заведение и дотук се приключва. Не може тук да се приключва тъй, а там да се приключва по друг начин", посочи министърът и даде за пример изпитите за студенти от т.нар. регулирани професии като право и медицина. Според него изпитът ще бъде нещо като ръкополагане в професията. Танев определи идеята си като радикална и заяви, че "ще трябва да направим силна реформа в закона за висшето образование". Аз съм много, много голям фен да се върви в тази посока - стига вече с локализма, защото всички искат да рекламират своите възпитаници и да създават почва за нови, а от това най-много страдат държавата и данъкоплатецът, заяви още просветният министър.

За учебната 2015/2016 г. приемът във висшите училища ще бъде между 73 и 75 хиляди, прогнозира ректорът на Университета за национално и световно стопанство проф. Стати Статев. Броят на първокурсниците и начинът, по който се определя по колко студенти да приемат вузовете, бяха една от темите, обсъждани на заседанието на парламентарната комисия по образование. Според данните на министерството на образованието за 2014/2015 г. са обявени 73 734 свободни места за студенти, но от тях над 12 хиляди са останали незаети. Заради незапълнените бройки до края на март бюджетите на вузовете ще бъдат намалени с общо 1.3 млн. лв. Сегашният модел на финансиране поражда предпоставки за девалвация на качеството, тъй като висшите училища нямат стимули да прилагат високи стандарти към студентите, обяви Лютви Местан (ДПС). Той призова сегашният модел на финансиране да се промени и водещ критерий при определяне на субсидията да бъде не броят на приетите студенти, а качеството на предлаганото обучение. Депутатите решиха да направят специално заседание на комисията, на което да ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Ванина Стоянова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: