Новини


25Ное2014

Математиката вече е детска приказка

Повечето софиянци, минаващи покрай Националния стадион, надали се замислят, че крилатата фраза на Шилер “Човек е наистина човек само когато играе”, която краси храма на футбола, би стояла не по-зле на фасадата на всяко школо. Играта всъщност хич не е шега работа - тя занимава философи от Античността до днес и е сочена за двигател на куп сфери от битието - култура, война, религия, правораздаване и т.н. Без да задълбаваме в теориите на Кант и Хьойзинха, сме съгласни с твърдението, че играта е първична човешка функция и е ключова за развитието както на обществото, така и на отделния индивид. Тогава къде да я търсим, ако не там, където образователната ни система просветлява младите умове на идните поколения?

В световен мащаб играта става все по-високо ценено образователно средство. Не че преди е била пренебрегвана - още Платон е провеждал обучение чрез игрови подход. Само че с епохите се изменят и необходимите знания, умения и качества. Ако до преди 2-3 десетилетия беше важно да се запаметява информация просто защото е труднодостъпна, днес фокусът се премества върху умението да се оценява и използва ефективно изобилието от данни, до което имаме ежесекунден достъп (именно тази “функционална грамотност” измерва програмата за международно оценяване PISA, която през 2012 г. отреди на България място в дъното на класацията). Методиците в сферата на образованието твърдят, че един от най-успешните начини за възпитаване на практически умения са именно игрите и симулациите, а скокът в компютърните технологии през последните години стана предпоставка за навлизането на дигитални игри в образованието.

Не знаем какво би казал Шилер относно компютърната игра и нейното място в развитието на човечеството, но знаем какво казват учените. Един час игра на ден развива ценни умения като логическо и пространствено мислене, бързина на реакциите, моторика, способност за концентрация, координация на ръцете, съобразителност и въображение, без да увеличава рисковете от проблеми със зрението, стойката и килограмите (ужасът на всеки отговорен родител). Проучванията дори показват, че видеоигрите подобряват самочувствието.

През последните години се разработват образователни видеоигри, които надграждат гореспоменатите умения с конкретни знания и способности в области като математика, езици, биология, химия и т.н. Чудесен пример е серията математически игри “Маймунски приказки” - един от малкото висококачествени дигитални образователни продукти на българския пазар. Идеята за играта се заражда у белгиеца Свен Винке, дизайнер на фентъзи видеоигри и собственик на Larian Studios, хит сред най-запалените геймъри. Винке има двама синове, които хич не си падат по математика, но са най-големите фенове на игрите му. Свен осъзнава, че може да се възползва от любовта на децата към компютърните игри, като преплете в сюжета онези знания и умения, които те отказват да овладеят в тетрадката. 

И той търси логичен партньор в лицето на белгийското учебникарско издателство Die Keure. Заедно стартират проекта “Маймунски приказки”, който към момента е събрал няколко престижни международни награди и е влязъл в стотици училища и хиляди детски стаи. Larian Studios и Die Keure си партнират с някои от най-големите издателства в Холандия, Полша, Русия, Великобритания и САЩ. Така започва и съвместната работа на белгийците с издателство “Просвета”, когато през 2013 г. на родния пазар излизат първите две серии от играта за 1. и 2. клас. Сега, в началото на декември, издателството представя и останалите три игри, които ще помагат с уроците по математика на учениците от 3., 4. и 5. клас.

Първите две игри от поредицата “Маймунски приказки” се приемат от децата с възторг, много по-голям от очаквания, и дори скептични родители признават, че игрите са добър помощник по математика. За разлика от повечето кратки флаш игри за смятане, които всеки родител може да намери онлайн, “Маймунски приказки” е пълноценна приключенска сага със сложна сюжетна линия и висококачествена графика, която ангажира децата и гарантира дни наред весела игра и решаване на задачи.

Действието във всяка от петте части на поредицата се развива във вълнуващ триизмерен мистичен свят, напомнящ я древен Египет, я средновековна цитадела  - все любими дестинации. Сюжетът се базира на всевечния сблъсък между доброто и злото - детето влиза в ролята на следотърсач, който трябва със силата на математиката и логическата мисъл да пребори злосторник, застрашаващ правдата. Играчът напредва през поредни нива, където, от една страна, решава пространствени пъзели и търси причинно-следствени връзки, а от друга страна, се сблъсква със съдържанието по математика, одобрено от МОН за съответния клас.

Целта на играта не е да предоставя нова информация – територия, запазена за  училището. Вместо това тя  помага на децата да тренират и развиват уменията по алгебра и аритметика, с които се запознават в час, като ги въвлича в различни упражнения с нарастваща сложност и намаляващо време за изпълнение. Тъй като способностите на децата са разнообразни, уникалният алгоритъм на “Маймунски приказки” позволява автоматично адаптиране към знанията на ученика, така че той да се чувства комфортно със способността си да завършва нивата успешно, твърдят от Larian Studios. Оттам нататък играта постепенно предоставя по-сложни упражнения, като през цялото време контролира представянето на детето и адаптира трудността си към неговия напредък. Освен че ученикът ефективно усвоява знанията и уменията, той се чувства горд от постиженията си и преминава със самочувствие към следващото ниво. 

И все пак игрите не са за обясняване, а за играене. Затова “Просвета” кани всеки ученик от 1. до 5. клас в София да поиграе на играта на Коледния панаир на книгата в НДК от 9 до 14 декември на щандовете на издателство “Просвета” и “Просвета-Либри”.

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Боряна Николова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: