Новини


5Мар2015

Ключът към познанието

Как да накараш детето да учи? При това така, че не просто да носи вкъщи хубави оценки, а наученото да остава в главата му и то да е в състояние да се възползва от него, когато му потрябва? Труден въпрос, който мъчи учители, родители, министерството на образованието.

Специалистите съветват децата да се дисциплинират в редовно четене на уроци и писане на домашни още в предучилищна и ранна училищна възраст. Най-важното в този период е децата да разберат, че ученето е труд като всеки друг и че един ден ще жънат неговите плодове. Работата трябва да се свършва без протакане и добре, за да остава достатъчно време и за игра. Ако този навик се отложи за 5. клас, когато всъщност започва сериозното натоварване, вече ще е много късно.

Най-сигурният път към успеха е чрез комуникация – учебният материал и домашното да бъдат обсъждани с детето, а не то да бъде командвано и пришпорвано. Да му се внушава сговорчиво, но настоятелно, че няма как да не върши работата си. Детето трябва да знае, че учи за себе си, а не за оценка, за да не огорчи родителя или да не бъде порицано от учителя. Педагозите смятат, че всичко ще бъде наред, ако малкият ученик е убеден, че шестица се изкарва по-лесно от тройка, което често е вярно.

За амбициозните родители е препоръчително да осигуряват на децата си допълнителни помагала, с които да упражняват наученото в класната стая. Да накараш малкия ученик да се подготвя вкъщи, без да му е дадена конкретна домашна работа от учителката, е още по-голямо предизвикателство. Затова е много важен и подборът на помагалата, които купува родителят – те трябва да са образователни, но и достатъчно увлекателни, за да задържат вниманието на детето. Такава е поредицата „Вълшебното ключе“ на издателство „Просвета“ - помагала по всички основни предмети от 1. до 4. клас. От тази учебна година поредицата е попълнена с издания по роден край за 1. клас, околен свят за 2. клас, човекът и обществото за 3. и 4. клас и човекът и природата за 3. и 4. клас.

„Вълшебното ключе. Упражнения по роден край за целодневно обучение и самоподготовка вкъщи за 1. клас“
„Вълшебното ключе” е необходим помощник на първокласниците по предмета роден край. Книжката поднася задачите в лека, достъпна и увлекателна форма и може да се използва както в учебния час, така и в занималнята и у дома.

С „Вълшебното ключе” децата откриват природния и социалния свят, играейки. Те рисуват, оцветяват, свързват, ограждат, забавляват се. Заедно с това развиват своята наблюдателност и логическото си мислене. Например увлекателен метод, с който първокласниците опознават животните, е упражнение за свързване. В него децата трябва да свържат изобразените животни с тяхната среда на живот – рибата с аквариума, катеричката с дървото, мравката с мравуняка и т.н.

„Вълшебното ключе. Упражнения по околен свят за целодневно обучение и самоподготовка вкъщи във 2. клас“
Когато часовете по самоподготовка се превърнат в забавление, децата не усещат умора от дългия престой в училище и са готови за още забавни задачи и игри. Точно на тези детски потребности отговаря помагалото по околен свят от поредицата „Вълшебното ключе“. Задачите са комплексни и упражняват различни умения. Например в урока „Нашето училище“ е дадено упражнение със „защипани“ на простор думи в разбъркан ред. Когато детето ги подреди правилно в изречения, ще получи важни училищни правила. По този начин второкласниците се научават да структурират правилни изречения, а същевременно се учат и на дисциплина.

„Вълшебното ключе. Упражнения по човекът и обществото“ за 3. и за 4. клас
Помагалата за 3. и 4. клас от поредицата „Вълшебното ключе“ са разработени по  всички теми в учебната програма. Може да се използват за самостоятелна подготовка на учениците, но и от учителя при работата в клас. В тях има разнообразни задачи за затвърдяване и обогатяване на знанията за природата, както и за развиване на редица умения, като четене с разбиране, извличане на информация от различни източници, работа по малки проекти. 

Задачите се предлагат в по-забавна форма и за да не натоварват децата: новите понятия се усвояват и затвърдяват чрез игрословици и най-вече кръстословици. Например в урока „Българите в Османската империя XV – XVII в.“ в книжката за 4. клас едно от упражненията е представено като кръстословица. Ако децата напишат правилните решения във всички полета, в цветно обозначената колона ще открият названието на места, където се е съхранила българската книжнина във вековете под османска власт.
В много задачи децата попълват, свързват, подчертават, дописват, дорисуват знаци, попълват линия на времето. В помагалото са предложени и някои задачи за изразяване и писмено формулиране на собствено мнение.

„Вълшебното ключе. Упражнения по човекът и природата“ за 3. и за 4. клас
Съвсем скоро на пазара ще излязат и помагалата по човекът и природата за 3. и 4. клас. Те съдържат разнообразни задачи за затвърдяване и обогатяване на знанията на учениците, свързани с природната среда и приложението на редица умения, а именно четене с разбиране, извличане на информация от различни източници, работа по малки проекти. Например в първото упражнение от урока „Свойства и състояния на децата“ в книжката за 3. клас децата трябва да отгатнат 8 гатанки. Всеки отговор е различна форма на водата – сняг, роса, пара и т.н. Когато децата познаят отговорите, ги нанасят в таблица в графата на съответното агрегатно състояние. 
Упражненията са съобразени и с индивидуалните възможности на учениците и са подходящи за диференцирана работа.

Всички издания на „Просвета“ можете да намерите в търговските обекти на издателството и да поръчате от www.prosveta.bg, www.store.bg,www.mobilis.bg, www.helikon.bg, www.ciela.bg. Електронни учебници поръчайте от www.e-uchebnik.bg.

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: