Новини


20Ное2014

Гледай Полша, реформирай образованието

„Като учител с 30 годишен опит, аз не виждам основание за промяна“ - тази реплика и до ден днешен се чува при коментари на учители от Полша за бъдещето на образованието им. А ето и репликата, която използват над 6000 български педагози, които трябва да отидат на преквалификация: „Не искам, аз съм пред пенсия и няма за кога“. Въпросните педагози са над 8 на сто от всички преподаватели у нас.

До ден днешен в предизборни кампании в Полша се говори за връщане на традиционното образование, но в същото време се контраатакува с данните от международното изследване за грамотност PISA, в което страната е на 6-та позиция. У нас заради избори никога не остава време за приемането на решителна образователна реформа и България продължава да е на последните места в същата класация.
Защо да се сравняваме с Полша?

Защото само до неотдавна - до 2000 г., в тази страна има почти едно към едно българската система в училищата, трагични резултати в обучението, ниско качество на усвоените знания, висок процент на отпадащи ученици и т.н. Преди дни в София бе проф. Збигнев Марисянк от Варшавския университет, който е най-успешният им зам.-министър на образованието. В резултат на неговите усилия реформата в Полша вече е като настолна книга за успех за Европейската комисия и Световната банка. Опитът бе споделен сред експерти в София и предизвика лавина от коментари и истинско брожение.

До 2000 г. обучението в основното училище в Полша е 8 години. Едва половината от учениците продължават да учат в гимназия или техникум. Във вуз отиват минимален процент от завършилите, защото не могат да издържат изпитите. На матурите оцеляват 95%, но на входния конкурс за университет минават само 20 на сто от кандидатите (те са само 7% от среднистите).

През 2000 г. се провежда PISA по четене и полските ученици постигат резултат от 479 точки. Първата държава в класацията е Финландия с 546, а България получава 430. Това е достатъчен аргумент за започване на голяма реформа и на следващите международни тестове резултатът е забележителен. По четене през 2009 г. точките на поляците са вече 500, а през 2012 г. - 518. По математика скачат съответно от 495 на 518, а по наука – от 508 на 526. През цялото това време ние си стоим на дъното.
Каква е полската реформа?

Структурата

Основното образование става до 9-и клас, както е и в повечето страни в Европа. (В България предложенията са то да е до 7-и клас.) Засилва се общообразователната подготовка. Закриват се 14 000 основни училища и се правят прогимназии с продължителност 3 години. Създава се нов вид профилирано средно училище, в което има общоопрофилирана подготовка и професионални курсове. Любимото на почти всички директори у нас – СОУ, в което държиш деца от 6 до 20 години, не съществува никъде. Въвеждат се три външни оценявания: в края на началното училище (6-ти клас), което е само за информация; следващото е в 9-ти клас, за да избере ученикът къде да продължи в гимназията; и накрая са пет матури за средно образование, които са и вход за вуз.

Учителите

Едно от най-големите препятствия за промените е реакцията на учителите. Още повече, че ...

Виж цялата новина тук: Труд

Автор: Анета Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: