Новини


23Яну2019

Диян Стаматов: Учителите трябва да усетят увеличението на заплатите сега, а не напролет

40% от кръжоците трябва да са в областта на природните и инженерните науки,  информационните технологии, математиката или т.нар. STEM направления. Предлагат се голям брой заниманията по интереси и учениците избират къде да се включат, каза в интервю пред "Монитор" председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България и директор на 119-о СОУ Диян Стаматов.

- Г-н Стаматов, сред част от директорите настъпи объркване кога 20-процентното увеличение на заплатите трябва да стане факт. На какво се дължи това?

- Според мен увеличението на учителските заплати трябва да бъде зададено януари или февруари. За първи път имаме реализирана цялата нормативна база в началото на годината – Закона за държавния бюджет, Наредбата за изменение на заплатата на учителите, Колективния трудов договор и анекса към него, от няколко дни и правила за работните заплати. Целият пакет от документи предишни години беше подготвян до края на март. Затова настъпи и объркването на директорската гилдия, защото с години, когато се говори за увеличение на заплати, реализирането става три месеца по-късно - и като нормативна база, и като раздаване. Сега още в началото на годината в училищата, в които има добре работещ ръководен екип, нещата вече са факт. Когато в едно училище е реализирано увеличение, а в друго не, това довежда до объркване.

Според мен всеки един главен счетоводител трябва да изчисли наличния финансов ресурс по бюджета на училището. Разчетите са така направени, че брой ученици и брой паралелки, плюс издръжката, са достатъчни за увеличение от 20%. Счетоводителят първо трябва да направи отчета за увеличението на заплатите, едва след това сметките за издръжка, а не обратното. Вторият много важен ангажимент е да поиска увеличение с 20% на средствата за януари и февруари, които се отпускат от общините, за да могат те да стигнат за предвидените възнаграждения.

Объркване има и при колеги, при които има намаляване на броя на учениците, но не е организирано преструктуриране на училищния колектив и не е намален броят на педагозите. В малките училища напускането на 5-6 деца може да доведе до сериозни финансови затруднения. По мнение на министъра и на Отрасловия съвет няма да се достигне очакваното увеличение в сравнително малка група училища – между 5 и 10%. При тях са възникнали такива казуси – намаляване на броя на учениците или на паралелките или неоптимизиране на учителската структура. Това обаче не е основание в цялата страна да се говори за такъв проблем. До 99% в случаите осъществяването на увеличението е факт и може да се реализира още през януари или февруари.

- Това означава ли, че една част от учителите могат да усетят увеличението още този или следващия месец, а не както досега март-април?

- Да, досегашната практика в раздаването на средствата е крайно време да се промени на база нормативната база и на финансовия ресурс.

Като председател на Съюза на работодателите апелирам да направят максималното, за да имат допълнителни споразумения с учителите за да осигурят увеличението сега или най-късно февруари. Всички учители очакват тези заплати и няма нужда да се създава излишно напрежение.

- Февруари стартират извънкласните дейности по интереси, като в момента се сформират групите. Има ли училища, които задължават учениците си да ги запишат поради неразбиране на наредбата?

- Около заниманията по интереси също възникнаха много въпросителни. Причината е, че в продължение на 4 години работихме по европейски проекти - „Твоят час“ и „Успех“. Сега имаме своеобразна устойчивост на разходната част на тези проекти в самия бюджет. Свободата по отношение на заниманията по интереси е голяма и се създава възможност за гъвкавост във всяко едно училище. От една страна да се осигури максимално задоволяване на потребностите на учениците, от друга - да се осъществяват различни дейности във всяко едно училище и най-вече в областта на природните науки, математика, предприемачество, гражданско образование и насърчаване на четенето.

Има известни ограничения, но те са минимални. Например не по малко от 20% от учениците в училището да се включат и не по-малко от 5% от предложените занимания да са за външни услуги. В училището, което ръководя, ще се проведат занимания по шах и кикбокс, които няма как да бъдат обезпечени с наши учители.

- Какво се случва, ако едно училище не достигне тези 20%? Могат ли да бъдат записани ученици в даден кръжок без да са изявили желание за това?

- Участието няма задължителен характер. Това са средства, които са отделени в самия бюджет, но те са целеви за занимая по интереси. Тези изисквания са за да има покриване на минимални стандарти и да достигнат до колкото може повече ученици. Ако училището прецени, че няма желание да участва, то не е задължено. От друга страна, това е благоприятен вариант за указване на допълнителна подкрепа както на ученици, които са с добри резултати, така и на тези с по-слаби. Ако училището не участва, предвидените средства се връщат в държавния бюджет.

- 40% дейности по интереси трябва да са в областта на природните и инженерните науки,  информационните технологии, математиката или т.нар. STEM направления. Могат ли децата да бъдат пренасочвани по някакъв начин към тях, ако кръжоците, които са пожелали, не стартират?

- Училището предлага на учениците си по-голям брой заниманията по интереси приоритетно към тези направления, предмети и области. Ако за тях представляват интерес, те могат да се включат.

- 10% от бюджета остава за общините за междуучилищни изяви. Как би помогнало това?

- По този начин заниманията по интереси могат да придобият представителен характер. Те могат да покажат дейностите, които са реализирали. Хубаво е да има малък награден фонд, стимулиране на учениците, създаване на една музикална атмосфера.

- Пресмятали ли сте с колко ще се увеличи бюджетът на едно училище, ако изпълни всички критерии?

- В 119-о бюджетът за занимания по интереси тази календарна година е около 50 000 лв. Предвидени са и средства за транспортни разходи и материали Вторият учебен срок ще стартираме 15 групи, в които ще има между 15 и 30 ученици. Ще бъдат включени около 400 възпитаници на училището, а за своя труд учителите ще получават възнаграждения спрямо броя на децата в различните групи.

- Част от учениците свързват края на първия срок със ски лагери, по-топлото време със зелени училища и екскурзии. С промените тази година обаче провеждането им е възможно само в рамките на 5 учебни дни. Има ли опасност учениците да останат лишени от ски лагер сега или по-нататък от екскурзия?

-Доста по-дисциплиниращо се оказа въздействието на промените в наредбата. Всеки един от класовете знае, че има ограничено време по отношения на излизанията извън училище с учебна цел. Създаде се и благоприятна гъвкава...

 

Виж цялата новина тук: "Монитор"

Автор: Стела Маринова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: