Новини


5Юни2019

Четвъртокласниците с по-лоши оценки по три от четири предмета на външното оценяване

2019 г. ще се окаже изключение от тенденцията, наблюдавана в предходните три години, за подобряване на резултатите от националното външно оценяване в четвърти клас. Четвъртокласниците подобряват оценките си по български език, но ги влошават по останалите три предмета, по които се препитват ежегодно - математика, Човекът и обществото и Човекът и природата. Това показват суровите данни от тазгодишното национално външно оценяване в 4-ти клас, което се проведе в началото на май т.г. по четирите предмета. Противно на традициите обаче, тази година от просветното министерство не обявиха данните пред медиите с обичайните данни и графики, показващи по-детайлно резултатите, а се отчетоха само с прессъобщение, пише в. "Сега".

В изпитите от националното външно оценяване са се включили над 60 500 ученици от четвърти клас от общо 1796 училища. Сравнението с данните от предходните три години показва, че ако през 2016, 2017 и 2018 г. резултатите по почти всички предмети са се увеличавали с по няколко процента, то през 2019 г. се забелязва спад в резултатите по всички предмети без български език. "Резултатите са показателни за висока степен на постигане на държавните образователни изисквания за учебното съдържание за началния етап на основното образование", е обаче трактовката на МОН. Оттам смятат, че резултатите "са напълно съизмерими с тези от предходните години".

Данните за 2019 г. показват, че най-високи продължават да са резултатите по Човекът и природата - делът на верните (постигнати) отговори на учениците по този предмет е 81.2%. Този процент обаче се влошава с 1.5 процентни пункта спрямо 2018 г. По математика четвъртокласниците също са се представили малко по-зле от м.г. - тук процентът на верните отговори е 75.2%, което е с 1.6 процентни пункта по-ниско от 2018 г. (от МОН наблягат на това, че резултатът е с 4.9 п.п. по-висок от 2017 г.). По Човекът и обществото степента на постижимост е 77.8%, като понижението спрямо предходната година е 4.4 п.п.

Повишение има единствено при резултатите по български език - децата тук са постигнали 77.6% верни отговори, като резултатите им са с 5 процентни пункта по-високи от м.г. и с 6 п.п. по-високи от 2017 г. Тук обаче вероятно причината трябва да се търси в променените критерии за оценяване на МОН. Ако досега е била санкционирана всяка сгрешена дума, измерваща усвояването на дадено правило, сега прагът е вдигнат. "Ако например в диктовката имаме 4 думи с "щ", с които искаме да проверим дали ученикът е усвоил правилото за тази буква, преди за една грешна дума приемахме, че правилото не е усвоено, а тази година решихме да приемаме, че правилото е усвоено, ако над половината думи са верни, т.е. в случая - ако две думи са верни", обясни...




Виж цялата новина тук: actualno.com

Автор: Деница Райкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: