Изненада! Вижте кой учи по най-добрите учебници в Европа


Едни от най-добрите учебници в Европа за 2017 година са български.

Това стана ясно на конкурса за най-добър учебен материал - BELMA (Best European Learning Material), който се провежда всяка година на Международния панаир на книгата във Франкфурт. Комплектът „Голямото приключение“ за 1. клас на издателска група „Просвета“ получи бронз в категорията за възрастова група 6 до 11 години. По него от тази учебна година учат десетки хиляди български първокласници.

„Това е голямо признание за труда на всички мои колеги, особено като се има предвид, че журито на конкурса награждава наше издание за втора поредна година - заяви Георги Шарабов, заместник-главен редактор в „Просвета“. - Миналата година бе отличен учебникът ни по френски език и литература за 11. клас“.

Първа награда бе дадена на португалски учебник по музика, а втора – на норвежки учебник по английски език. „Просвета“ единствена бе наградена за цял комплект .

Десетки хиляди първокласници ползват през тази учебна година целия комплект „Голямото приключение“ или отделни учебници от него. Комплектът с марката „Просвета Плюс“ включва учебници и помагала по всички 6 предмета за 1. клас: български език и литература, математика, околен свят, музика, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Други десетки хиляди деца учат по комплекта за 2. клас от същата поредица, която ще продължи и в 3., и в 4. клас.

Награденият комплект е дело на общо 16 автори - университетски преподаватели, действащи учители и специалисти по методика на началното образование. Графичното оформление, илюстрациите и кориците на всички учебници в поредицата се правят от студиото „ХРИС - 2001“ ООД.

Десетки хиляди деца в 1. и 2. клас учат и по другата нова поредица с марката на „Просвета“ - „Чуден свят“. Нейни автори са утвърдени и доказали се през годините професионалисти с огромен опит в създаването на учебници.

Всички учебници от двете поредици имат електронни варианти, които са безплатни за учителите, работещи с тях. Е-учебниците съдържат изключително атрактивни триизмерни анимации, интерактивни упражнения, забавни и логически игри, видеофилми и аудиозаписи. Те са мощен инструмент за разнообразяване на работата в клас и за ангажиране на вниманието на малките ученици.
„Просвета“ за първи път получава награда за българоезични учебници във Франкфурт.

Иначе издателската група има вече утвърдена традиция да печели отличия за своите учебници и помагала по чужди езици.
Миналата година ЕNVOLS, учебникът по френски език и литература за 11. клас на „Просвета“, бе удостоен със специалната награда на журито заради иновативния си подход при работа с литературни текстове. Тази награда се присъжда ежегодно само на един учебник, избран от всички възрастови категории и учебни предмети в рамките на конкурса BELMA (Best European Learning Material Award – Награда за най-добър европейски образователен материал).

През 2014 г. българският учебник по британска и американска литература за 11. клас на издателство „Просвета“ „LitUps!“ беше отличен като най-добър в категорията си на Панаира на книгата във Франкфурт.

През 2009 г. езиковата система по английски език за 5. клас HELLO! получи бронзова награда на същия конкурс. Цялата система HELLO! за прогимназиалния етап на обучение пък беше оценена като най-добре разработената програма в Европа за преподаване на английски език на дете, за което той не е майчин.
Конкурсът BELMA се организира от Асоциацията на европейските издатели на учебници (EEPG) съвместно с Международната асоциация за изследване на учебници и учебни медии (IARTEM).

 

Вижте повече за учебния комплект "Голямото приключение" за 1. клас:

Буквар за 1. клас

Букварът дава възможност за успешно обучение по начално четене през предбуквения и буквения етап на ограмотяването. Включеното учебно съдържание се характеризира с: нагледност и достъпност; интегралност и междупредметни връзки; вариативност на учебните задачи; диференциация на обучението.

През предбуквения етап методическата работа се извършва с опора на първата част на буквара и включва 10 урока за затвърдяване и обобщаване на знания и компетентности, овладявани в подготвителната група, за текст, изречение, дума, сричка и звук.

Буквеният етап включва 78 урока, от които 31 за нови знания и 47 за затвърдяване и обобщаване на знанията и уменията. Основният тип урок е за усвояване на нов звук и печатна буква. Включва следните компоненти: представяне на новия звук в различни фонетични позиции с опора на предметни картини, определяне на характеристиките на звука (гласен/съгласен) на основата на акустични и артикулационни особености; показване на печатната буква; четене на затворени и отворени срички, преоткриване на сричките в думи и четене на думи, словосъчетания, изречения, текст; задачи за диагностика на разбирането при четене.

Урокът за затвърдяване и обобщаване е насочен към систематизиране на знанията и уменията за четене и към пропедевтика на елементарни езикови компетентности.

Математика за 1. клас

Учебното съдържание следва новата учебна програма по математика за 1. клас. В учебника са интегрирани знания от различни дялове на математиката, които се изучават в единство.

Достъпно и нагледно са представени алгоритмите за извършване на аритметични пресмятания, както и прилагането им при решаване на практически задачи.

Геометричният материал е разработен така, че максимално да съдейства за развиването на пространствените представи, въображение и мислене на учениците.

Представянето на мерните единици става последователно, в съответствие с учебната програма, като компетентностите постепенно се надграждат.

В учебника е разработена уникална система за изграждане на знания и умения за решаване на текстови задачи с едно пресмятане, съобразно възрастовите възможности на учениците. За тази цел се въвежда и използва символът „ръчичка” , който ориентира в методиката на решаване на текстовите задачи, като поставя пет опори.

Включените в учебника задачи са добра основа за развитие на математическо мислене и умение за решаване на проблеми. В долния десен ъгъл на всеки разтвор са разположени по-нестандартни задачи, които развиват пространствената ориентация на учениците, тяхното въображение, както и логическото и комбинаторното им мислене.

В учебника са намерили място и специални игри, които предоставят възможност за работа по проект, както и за екипна работа.

Околен свят за 1. клас

Учебникът по околен свят за 1. клас на издателство „Просвета Плюс” е богато илюстриран и напълно отговоря на новите тенденции в обучението. Той предлага иновативна система за изграждане на предвидените в учебната програма компетентности. Заложени са разнообразни учебни задачи и дейности с практическа ориентация, които позволяват диференцирано обучение според равнището на учениците. Учебното съдържание помага на първокласниците да възприемат социалния и природния свят в интегративна връзка и да осмислят своето място в тях. Включените дейности и задачи съдействат децата да осъзнаят ролята си на ученици, да се адаптират към училището и да развият социални умения, които да подпомогнат тяхното личностно развитие.

За нуждите на изходящата диагностика в края на учебната година учебникът предлага два варианта на тест за две групи.

 

Музика за 1. клас

Учебникът по музика за 1. клас от комплекта „Голямото приключение” съдържа хубави детски песни, интересна и приятна музика за слушане и весели музикални игри.
Страниците са изпъстрени с илюстрации и снимки, които създават настроение и желание за участие в музикалните дейности, за запознаване с много нови неща.
Неусетно децата се научават да откриват какво изразява музиката, кой я създава и кой я изпълнява, как да съчиняват съпровод и как най-добре да изпълняват песните. Докато учат, децата ще се радват и много ще се забавляват.

 

 

 

Изобразително изкуство за 1. клас

Учебникът на „Просвета Плюс” е богато илюстриран и улеснява усвояването на учебния материал. Уроците са достъпни за първокласниците. В тях са представени разнообразни материали и техники. Всеки урок е на един разтвор, а включените учебни задачи са изцяло насочени към художествена практика. Всички уроци са експериментирани в учебна среда.

 

 

 

 

 

Технологии и предприемачество за 1. клас

Учебникът е разработен на базата на апробиран и работещ успешно подход за планиране и провеждане на обучението по технологии и предприемачество. Той се отличава със своя прагматизъм и полезност, с високо познавателно равнище и интегрални взаимодействия.

Включва разнообразие от теми, задачи и дейности за постигане на всички компетентности като очаквани резултати и нови понятия в учебната програма.
Представени са 9 типа задачи и дейности, 40 идеи и технологии за изработване на изделия, осигурени с 37 приложения от хартия и картон и материали в албума.
Темите са структурирани на една страница или разтвор и включват всички необходими илюстрации за дискусия, представяне на основна технология или достъпни знания по предприемачество, както и снимки на етапите от практическата задача.
Учебникът включва не само практическа работа, но и система от задачи и дейности за активно учене чрез повече дискусии, генериране на идеи, опитна и изследователска работа, решаване на проблеми и др.

 

Вижте повече за учебния комплект "Голямото приключение" за 2. клас:

Български език за 2. клас

Учебникът по български език за 2. клас грабва вниманието на второкласниците със своята занимателност и с красивите си илюстрации. В центъра на учебната работа е поставен субективният опит на второкласника, свързан с общуване в разнообразни комуникативни ситуации. 

Отличително качество на учебника е неговата практическа насоченост: знанията за езика и речта са резултат както от обобщаване на натрупан езиков и речев опит, така и от наблюдение и анализ на езиков и речев материал. Учебният материал е подреден концентрично чрез учебни задачи, които представят взаимодействието между знания от различни равнища на езиковата система. Предложени са адекватен за възрастта методически апарат за извличане на новото езиково понятие, пояснителни определения, дейности по образец, колективни и творчески учебни задачи, задачи за работа в екип и работа по проекти, задачи за обобщаване на лингвистичната информация чрез таблици и схеми.
Учебните задачи са насочени към осмисляне, структуриране и усъвършенстване на собствената речева дейност.
Включени са следните видове учебни задачи: езикови задачи за разпознаване и идентификация на новото езиковото понятие; учебни задачи за класификация, заместване, допълване, тестови задачи, речеви задачи; правописни задачи, свързани със съотнасяне на ортограмата към съответното правописно правило, правописен самоконтрол, самостоятелно или екипно съставяне на правописни задачи.
Комуникативноречевите задачи са свързани с устен или писмен отговор на въпрос по визуална опора, участие в диалог по нагледен и словесен модел, задачи за допълване или разширяване на изречение, за създаване на текст от предварително конструирани изречения или по аналогия, за усъвършенстване на собствена или чужда реч.


Математика 2. клас

Модерен и оригинален – такъв е учебникът на „Просвета Плюс”. 

Иновативната му методика гарантира плътно и систематично покриване на компетентностите от учебната програма по математика за 2. клас. Чрез него се постига висока ефективност при усвояването и прилагането на фундаментални математически умения, насърчават се изследователските умения на учениците, активизира се мисловната им дейност, дава се възможност за самостоятелно учене, развитие на критическо мислене и творчество. Авторите въвличат децата леко и приятно в усвояването на новите знания, последвано от приложение в практиката. Учебникът съдейства за цялостното разбиране на понятията, като са търсени примери от реалния живот, така че децата да видят ролята на математиката във всекидневието.
Класическите алгоритми за писмено смятане са подсилени с разнообразни подходи и оригинални техники за устно смятане, като по този начин детето се поставя в ситуация да разбира, анализира и извършва осъзнат избор при пресмятанията си.
При изучаването на табличното умножение в учебника се използва уникално дидактическо средство за онагледяването му, което е дадено като приложение в тетрадка № 2.
В учебника е налице прецизна система от текстови задачи, чрез която се формира математическа грамотност. Така второкласниците се научават да формулират, използват и тълкуват математическо познание в конкретни ситуации от реалния живот.
В някои уроци има логически и забавни задачи, подобни на задачите, които се използват в международни изследвания.
Предвидени са работа по проекти и дейности, които дават възможност за игра. Това стимулира учениците да дават идеи, развива творческото им мислене и уменията им за работа в екип.

Учебникът задоволява нуждите на учениците от различни начини на учене, провокира интерес към математиката и ги „потапя” в модерно образование, в което приключението и преживяването са основни компоненти на ученето.

Околен свят за 2. клас

Ученикът във 2. клас вече е преминал първата основна фаза на училищната адаптация. Започнали са изграждането на умения за самостоятелна работа и вписването на ученика в новата социална среда. Този факт обуславя тенденцията за поставяне на ученика в изследователска позиция, чрез която той ще проявява творческа инициатива, ще постига определените равнища на познание, ще стабилизира познавателната си активност и ще реализира своите потребности и интереси. Учебното съдържание по околен свят за 2. клас насочва към надграждане и по-пълно систематизиране на формираните знания, умения и компетентности на малките ученици.
В учебника по околен свят всяка отделна тема е разположена в рамките на един разтвор (фолио) от учебника. Подреждането на темите в учебния комплект следва стриктно последователността, заложена в учебната програма. Темите са групирани в раздели, като всеки раздел отговаря на една глобална тема от учебната програма.
В лявата страна на разтвора е акцентирано върху новата информация. Оформлението е подчинено на няколко основни изисквания: създаване на емоционална нагласа; осъществяване на генетична обвързаност на старото с новото знание; активизиране на логическите операции (сравнение, анализ, синтез, индукция, абстрахиране…); открояване на конкретната от учебната задача; представяне на новото учебно съдържание чрез основен и допълнителен текст (илюстрации, модели, символни изображения).
Дясната страна на фолиото включва дейности за затвърждаване на основните понятия и представи чрез работа по образец и самостоятелна работа на учениците. Дава се свобода на тяхната изява да дискутират и да изразяват собствено мнение, свързано с техния опит и творческо проникновение. Задачите дават възможност за диференцирана работа, съобразена с възможностите, потребностите и интересите на учениците.
Специален фокус е поставен върху изграждането на умение за работа с научнопопулярен текст: неговото сортиране, трансформиране, пресъздаване.
Много от темите завършват с рубриката „Още нещо за…”. Тя има познавателна и пропедевтична цел, като дава допълнителна информация, в повечето случаи интересна, любопитна и дори неочаквана за децата.


Музика за 2. клас

Учебникът е разработен с идеята да се даде възможност на децата да научават нови неща за музиката и да развиват своите умения по интересен и привлекателен за тях начин, като участват в разнообразни дейности – пеене, слушане на музика, изпълнение на ритмични съпроводи, озвучаване на приказки... Песните и музиката за слушане, освен че са с висока художествена стойност, отговарят на възрастовите особености на второкласниците, въпросите и задачите ги провокират да мислят и да изказват собствено мнение.
Освен с грижа за развитието на децата този комплект е създаден и с мисъл за вас, учителите. Осигуряването на необходимата музика за слушане, на записите на изпълнените песни и техните инструментални съпроводи, на видеозаснемането на някои от игрите, на ритмичните съпроводи и приказките, на визуалното представяне на всички изучавани инструменти дава възможност и на начинаещите и все още неуверени учители да работят пълноценно. Всичко това е солидна основа, върху която могат да развият творческите си виждания и по-амбициозните.
Съдържанието на учебника е изложено на принципа на постепенното усложняване и надграждане, което ще улесни учениците при усвояването на учебния материал и едновременно с това ще осигури постигането на очакваните резултати в края на класа. Въвеждането на нови понятия и умения в уроците за ново знание е последвано от затвърдяване и усъвършенстване чрез разнообразни задачи и дейности в уроците за упражнение, обобщение и преговор. Уроците за наблюдение имат за цел да обогатят и детайлизират представите чрез контакт с музиката в жива среда. В началото и в края на учебника са предвидени страници за преговор, както и такива за входяща, срочна и изходяща диагностика. Това ще подпомогне учителя при определяне на нивото на успеваемост на децата.
Дидактичният пласт на учебника се възприема леко и естествено, тъй като е вплетен и в разгръщането на тематично-календарния. Включените песни и музика за слушане са тематично свързани с редуването на сезоните, с изучаваните празници и обичаи, както и с обичаната от децата тема за животския свят.
Снимковият и илюстративният материал подпомагат ученето и обогатяват представите на учениците. Всички нови музикални инструменти са представени чрез снимки на свирещи деца, като по този начин се създава максимално реалистична представа за външния вид на инструмента и начина на свирене.


Изобразително изкуство за 2. клас

Учебникът по изобразително изкуство за 2. клас предлага разнообразни и оригинални задачи, които обхващат широк спектър от изобразителни дейности. Основен методически акцент е достъпността и яснотата при представяне на отделните етапи от изпълнението на практическите задачи и упражнения. Всички задачи са експериментирани в учебна среда. Учебникът постига своите художествени и възпитателни цели чрез възможността за пълноценно общуване с творби на българското и световното изобразително изкуство. Уроците за входна и изходна диагностика подпомагат учителя в неговата работа и позволяват на второкласниците да проверят своите знания. Включеният картинен речник още веднъж представя новите понятия по разбираем и достъпен начин.



Технологии и предприемачество за 2. клас

Учебникът предлага разнообразни и достъпни дейности, чрез които малките ученици развиват първоначални технологични знания и изработват някои по-сложни изделия по точни инструкции и образец. Те продължават да усвояват измерване, чертане и обработване, които са непосредствено свързани с конструирането и моделирането.
Продължава и обучението в инициативност и предприемчивост чрез уроците, свързани със стоки и услуги, изразходване на парите в семейството за потребности и желания, управление на семейния бюджет.
Основен акцент в уроците са технологиите, които показват на учениците как се прави изделието. Те са обособени в специални сектори. Посочена е и последователността на изработване на готовото изделие със снимка на крайния резултат.
Специално внимание е отделено на активното учене – чрез проблемни ситуации, задачи за генериране на идеи, работа в екип, опитно-изследователска работа и работа по малки проекти.

 

Очаквайте и новия комплект за 3. клас от поредицата "Голямото приключение", който през учебната 2018/2019 година ще бъде на чиновете на Вашите ученици!


Разгледайте и комплектите за 1. и 2. клас от поредицата "Чуден свят", като кликнете върху изображенията:


"Чуден свят" за 1. клас

 

"Чуден свят" за 2. клас

Очаквайте и новия комплект за 3. клас от поредицата "Чуден свят", който през учебната 2018/2019 година ще бъде на чиновете на Вашите ученици!

Споделете с приятели


Открий ни в: